CDA Leidschendam-Voorburg: zorgen bij gebiedsvisie Julianabaan 

15 December 2025, 13:30 uur
Lokaal
mainImage
Gemeente Leidschendam-Voorburg

Het CDA Leidschendam-Voorburg heeft tijdens de laatste raadsvergadering haar zorgen geuit over de gebiedsvisie voor de Koningin Julianabaan. Naar de mening van de CDA-fractie is de verkeerssituatie na de herontwikkeling van de Julianabaan te onzeker om nu met voorliggende gebiedsvisie in te kunnen stemmen. Het CDA stemde dan ook tegen de gebiedsvisie. 

Het CDA ziet dat de Julianabaan zich heeft ontwikkeld tot een belangrijk winkelcentrum in Voorburg, waar inwoners graag komen voor hun dagelijkse boodschappen en om te winkelen. De Julianabaan is toegankelijk en beduidend minder druk dan de Mall. In de gebiedsvisie ziet het CDA positieve elementen, zoals een vergroening van de Julianabaan, transparante kiosken en autoverkeer dat het winkelcentrum niet kan doorsnijden. Het CDA erkent dat een doorontwikkeling  van de Julianabaan nodig is om het winkelcentrum toekomstig bestendig te houden. Het CDA heeft evenwel ook zorgen bij de voorgenomen gebiedsvisie. 

CDA-fractievoorzitter Ron van Duffelen: “In de gebiedsvisie is het plan opgenomen om Albert Heijn en de bibliotheek van locatie te laten wisselen. Boven een nieuwe Albert Heijn is een tweelaagsparkeerdek voorzien met ontsluiting op de Spinozalaan. Doordat autoverkeer straks niet meer over de Koningin Julianaweg het gebied kan doorkruisen ontstaat er extra druk op de Bernardlaan en de Spinozalaan. Het verkeer van en naar Albert Heijn moet daar dan overheen en het parkeerdek op- en afrijden. Het CDA vreest hier voor een verkeersinfarct, zeker op zaterdag als de nabij gelegen sportvelden van Forum Sport veel voetballers en bezoekers trekken.” 

Uit verkeerskundige onderzoeken volgt dat de verkeerssituatie bij een normaal verkeersaanbod acceptabel is, maar de marges smal zijn en er een kritische situatie ontstaat bij een lichtverhoogde toename van het verkeersaanbod en een nieuwe verkeersindeling. Daarnaast is de herontwikkeling van het Kwikfitterrein buiten beschouwing gelaten en gaat het onderzoek uit van een eenlaagsparkeerdek boven de nieuwe Albert Heijn, waarbij er met de Corbulogarage en het parkeerterrein aan de Marcellus Emantslaan nog altijd voldoende parkeerruimte is. Blijkens het rapport zit in deze situatie de verkeersintensiteit op de Spinozalaan al rond de grenswaarde. 

“In de commissievergadering in november gaf de wethouder aan dat de Julianabaan straks ook bewoners van de Binckhorst gaat trekken en het huidige Kwikfit-terrein in beeld is voor woningbouw. Het bevreemdt het CDA dat deze ontwikkelingen buiten het verkeerskundig onderzoek zijn gehouden. Ze hebben immers ongetwijfeld invloed op het autoverkeer om en nabij de Julianabaan,” aldus Van Duffelen. “Daarnaast is niet duidelijk waarom niet gekeken is naar een investering in de Corbulogarage en volgt uit het verkeersonderzoek dat het parkeerdek inefficiënt is en de verkeersdruk vergroot,” vervolgt Ron van Duffelen. 

Het CDA heeft voorts bedenkingen bij de locatiewissel tussen Albert Heijn en de bibliotheek. Met deze verplaatsing voorziet het CDA minder publiek in de overige delen van het winkelcentrum, wat de levendigheid in het centrum en de omzet van andere ondernemers niet ten goede komt. 

“De gebiedsvisie voor de Julianabaan bevat zeker positieve elementen, zoals vergroening en een multifunctionele bibliotheek als de huiskamer van Voorburg. De locatiewissel tussen Albert Heijn en de bibliotheek, waarbij inwoners straks hun auto parkeren boven Albert Heijn, boodschappen doen en weer weggaan en niet verder het winkelcentrum ingaan, in combinatie met een onzekere verkeerssituatie maken dat de CDA-fractie tegen de gebiedsvisie stemde. We hebben in onze gemeente al een bereikbaarheidsvraagstuk en voegen er dan niet graag nog één aan toe,” besluit CDA-fractievoorzitter Ron van Duffelen.