"Een enorme domper, en dan druk ik mij nog zacht uit", reageert Lieke Muller, raadslid voor CDA Leidschendam-Voorburg op het nieuws dat de verbetering van de N14 wederom is uitgesteld.
"Dit uitstel is extra zuur omdat dit project vorig jaar nog door minister Harbers op een prioriteitenlijst is gezet. De noodzaak voor een aanpak van de N14 wordt er niet minder om. Integendeel: het probleem wordt alleen maar nijpender", legt Muller uit.
De prioriteitenlijst is een lijst van 11 grote infrastructurele projecten die voorrang krijgen bij stikstofberekeningen, waardoor de bouw van deze projecten ondanks enige vertraging uiterlijk 2025 zou kunnen starten. “Voor een goede verkeersdoorstroom is het ontzettend belangrijk dat kruisingen op de N14, die dwars door Leidschendam-Voorburg loopt, ongelijkvloers worden gemaakt. Goede doorstroom is ook belangrijk voor de bestrijding van geluidsoverlast en luchtvervuiling. Het aanpassen van die kruisingen is dus van groot belang om de overlast van de directe omgeving, maar ook de verkeersproblematiek in onze gemeente te verminderen”, legt Muller uit.
Oorspronkelijk zouden de werkzaamheden tussen 2023 en 2028 plaatsvinden. Vorig jaar werd de start uitgesteld naar uiterlijk 2025 omdat er niet genoeg mensen beschikbaar waren om de nodige stikstofberekeningen te doen. “Dat nu zonder overleg met de gemeente is besloten om dit project wederom uit te stellen is echt een enorme domper. De minister die dit project vorig jaar op een prioriteitenlijst plaatste, heeft het nu ineens over ‘weinig perspectief voor stikstofruimte’, maar intussen laat de overheid onze inwoners stikken met verkeersinfarcten en uitlaatgassen van de N14-files. Betere verkeersdoorstroom op de N14 is geen hobbyproject, het is voor onze gemeente een bittere noodzaak. Daarom hoop ik ook van harte dat onze wethouder en de Provinciale Staten in gesprek gaan met de minister om het belang van dit project blijvend te benadrukken”.