Burgersupport Koningscorridor roept de gemeente Den Haag en de regio op om de ontwikkeling van de Vlietlijn stop te zetten. De organisatie voorziet dat dit de duurste tramlijn van Nederland wordt, inefficiënt en ontoereikend voor de noodzakelijke regionale ontsluiting van de Binckhorst.
In plaats daarvan pleit Burgersupport Koningscorridor voor de Binckhorstlijn – een ondergrondse sprinterverbinding tussen Den Haag Centraal en Ypenburg, via de Binckhorst. Deze lijn past binnen de plannen om van Den Haag naar Utrecht 4 sporen te hebben. Reizigers uit de Binckhorst krijgen een rechtstreekse verbinding met Utrecht, zonder overstappen.
“De Binckhorst is veel meer dan een woningbouwlocatie,” zegt initiatiefnemer J. Wagenaar. “Het gebied kan uitgroeien tot een nieuw regionaal centrum met banen, cultuur en internationale instellingen. Maar dat lukt alleen met een serieuze regionale ontsluiting, niet met een trage lokale lijn vol haltes.”
De kosten van deze lijn zijn geraamd rond de €967 miljoen, vergelijkbaar met de onzekere Vlietlijn. Echter, met de Binckhorstlijn kan de geplande Huygenstunnel kleiner worden uitgevoerd — van vier naar twee sporen — wat een besparing van 400 tot 500 miljoen euro oplevert.
Bij ondergronds bouwen zijn kosten ook beter beheersbaar, omdat er minder knelpunten omzeilt moeten worden. Het bespaart openbare ruimte en geeft minder overlast tijdens en ná de bouw. Dut creëert volgens de groep een structurele, toekomstbestendige oplossing voor de regionale ontsluiting van de zuidelijke Randstad.
Burgersupport Koningscorridor stelt daarnaast een tijdelijke vrije busbaan langs de Binckhorstlaan voor, als overbruggingsmaatregel totdat de nieuwe lijn gereed is. Deze maatregel zou volgens de organisatie direct de huidige, “erbarmelijke” OV-situatie verbeteren en de regionale bereikbaarheid versterken.
Kernboodschap
· Stop de huidige ontwikkeling van de Vlietlijn.
· Onderzoek de Binckhorstlijn als volwaardig alternatief voor regionale ontsluiting.
· Verbeter op korte termijn de bereikbaarheid met een tijdelijke vrije busbaan.
“Laten we kiezen voor visie en samenhang,” besluit Wagenaar. “Voor een bereikbaar, leefbaar en economisch sterk Den Haag met moderne, ondergrondse infrastructuur die de regio écht ontsluit.”
Burgersupport Koningscorridor is een initiatief van meedenkende burgers die support willen leveren aan belangrijke politieke beslissingen aangaande infra. De groep kent enkele direct betrokkenen en een schare van 30 volgers in de appgroep.
Woordvoerder en initiatiefnemer Jeroen Wagenaar uit Voorburg-West: “We willen visie, ambities en structuur voor de regio. Geen tramlijn met lange reistijden en extra bovengrondse problemen. Ondergronds spoor zal een geweldige impuls aan de regio geven, waar generaties lang van mogen profiteren.”