Brief Bestuur Oud Voorburg inzake plan lightrailverbinding

15 October 2020, 09:20 uur
Lokaal
mainImage
Er zijn inmiddels diverse protesten ten aanzien van plannen.

Het bestuur van wijkvereniging Oud Voorburg heeft een brief geschreven aan het College van Leidschendam-Voorburg en aan de afdeling Stadsbeheer van de gemeente Den Haag, inzake de plannen voor een nieuwe lightrailverbinding. De inhoud hiervan luidt als volgt. 

Inleiding

De plannen voor een nieuwe lightrail verbinding vormen een bedreiging voor de leefbaarheid van een dorp (Voorburg) met ruim 40.000 inwoners, een toekomstige woonwijk met ruim 10.000 woningen (Binckhorst), wereldberoemd historisch erfgoed (Huygens’ Hofwijck )en de ecologische infrastructuur van de Broeksloot. Ook is er een historische kans. De aanleg van bijvoorbeeld de Gaasperdammertunnel bij Amsterdam als ook de Rotterdamsebaan (ook onder dichtbevolkt Voorburgs grondgebied door) bewijzen dat er nu een unieke kans is om lightrailbaan, NS-spoor en Utrechtsebaan in een keer ondergronds aan te leggen: een bouwproject dat een enorme economische, innovatieve impuls zal generen en bovendien de leefbaarheid van een groot deel van Den Haag en Leidschendam-Voorburg zal bevorderen. Dit is een kans die Rijk, provincie, gemeenten de inwoners van Haaglanden, de gebruikers van OV en auto en de liefhebbers van onze vaderlandse historie niet kunnen onthouden.

Zienswijze

Hiermee ontvangt u de zienswijze van het bestuur van Wijkvereniging Oud Voorburg.

Wij beperken ons tot de omgeving van Station Voorburg. De NS-lijnen en de Utrechtsebaan vormen immers al een massief betonnen inbreuk op onze historische dorpskern, daar past geen verdere aantasting bij, hooguit ontlasting. We hebben  in Leidschendam-Voorburg twee exemplarische voorbeelden van ingrijpende infrastructuur die onder de grond zijn aangelegd. De Rotterdamsebaan en de N14. De laatste zelfs met een parallelle tunnel voor tramlijn 19.

Na het bestuderen van de voor ons beschikbare  stukken zijn wij tot de conclusie gekomen dat er maar één acceptabele manier is om het openbaar vervoer van de Binckhorst naar Zoetermeer te brengen.  Nieuwe infrastructuur in dichtbebouwd stedelijk gebied plus het feit dat ook hier weer een oeververbinding over/onder de Vliet moet worden aangelegd, kan slechts worden ingepast met een ondergrondse aanleg.

Wij dringen er dan ook op aan de te onderzoeken varianten aan te vullen met twee varianten extra de aanleg van een ondergrondse variant en de aanleg van variant waarbij al het vervoer (Utrechtsebaan, NS en Lightrail) onder de grond gaat. De kosten van een dergelijke variant mogen het verkiezen van de voorkeursvariant niet in de weg staan.

Geluid

Voor alle varianten vragen wij u onderzoek te doen naar de effecten die de nieuwe infrastructuur zal hebben op het niveau van geluidshinder. In het bijzonder de stapeling van geluid.

De treinen die niet meer stoppen op het Station Voorburg rijden met werkelijk donderende herrie bovenlangs. De hoge intensiteit van het verkeer op de Utrechtsebaan geeft meer geluidsoverlast dan nodig zou zijn temeer omdat er nog steeds 100km mag worden gereden. Een hooggelegen trambaan zal nog meer geluid veroorzaken. Het zijn drie zeer verschillende soorten geluidsoverlast en bovendien zal er geen “rust” meer zijn doordat de drie onderscheiden vervoersstromen een 24/7 overlappende hinder (zullen) veroorzaken.

Ook vragen we extra aandacht voor de bocht die de tram moet maken. De ervaring leert dat alle trams bij het nemen van een  bocht een doordringende overlast veroorzaken. Met trein en tram en auto zal er een permanente overlast ontstaan. Naar de effecten daarvan op de leefbaarheid moet onderzoek worden gedaan.

Archeologie en cultuurhistorie

Naast het Station Voorburg ligt aan de Vliet het Huygens’ Hofwijck. Rijksmonument. Met het oog op het doortrekken van de nieuwe tramlijn “naar de regio” moet niet de historische vergissing van de aanleg van de spoorlijn herhaald worden. Er moet nu al onderzocht worden hoe de passage van de tram zodanig kan worden aangelegd zonder dat Hofwijck in het gedrang komt. Ook de zichtlijn op Hofwijck moet betrokken worden bij de inpassing. De tuin van Hofwijck is in oude luister hersteld en is onlosmakelijk verbonden met het Kasteeltje en het is bovendien in deze omgeving van Maanweg/A4/A12 trein en Utrechtse Baan een van de weinige groene longen.

Bodem en water en natuur

Langs de Maanweg ligt de waardevolle ecologische verbindingszone, de Broekslootzone. Het omgevingsplan Binckhorst  beschrijft dat de gemeente die zone als waardevol bestempeld en zelfs wil  versterken.

Onderzoek is nodig om die verbindingszone te verbinden  met de waardevolle groene zone tussen Utrechtsebaan en de Tuinluststraat. Deze zone heet in de volksmond “ Opa’s veldje”. Al tientallen jaren wordt dit veldje gerespecteerd en ruimtelijk beschermd. Het is van grote groene en recreatieve betekenis voor de bewoners van Voorburg West en Oud Voorburg.

Binnenkort dus ook voor de nieuwe bewoners in de Binckhorst. Het is een groene oase tussen de drukke wegen van en naar A12/A4 in het versteende omgeving van het station en het viaduct.

Naast de infrastructurele impact  dient er ook onderzoek te moeten komen naar  de negatieve  effecten van een tramlijn op  regenwaterafvoer en hittestress. Ook in dat opzicht zijn er voordelen verbonden aan een ondergrondse variant op Opa’s veldje.

 

Verkeersveiligheid

De verkeerssituatie tussen Maanweg en het Stationsplein is zeer complex. Een gelijkvloerse tramlijn van Maanweg naar de Vliet zal de situatie het alleen maar gevaarlijker maken voor de vele afslaande auto’s, de fietsers en de voetgangers. Bushaltes onder het station, fietsers in haast op weg naar de stalling en de trein, taxi’s die reizigers afzetten, trams en bijbehorende halte op maaiveld zullen de situatie nog complexer maken.

Er moet daarom  ook onderzoek komen of een veilige fietsroute van de Binckhorst naar de Spoorlaan/GAVI kavel niet een betere benutting is van de ruimte tussen Station Voorburg en Opa’s veldje.  De andere kant op, van Voorburg naar de Binckhorst ligt al een vrijliggend fietspad langs de Regulusweg.

Conclusie

Voor de inwoners van Oud-Voorburg is maar een conclusie mogelijk voor deze  ingrijpende nieuwe infrastructuur in dichtbevolkt gebied: aanleg van een ondergrondse verbinding. De Utrechtsebaan en de NS moeten daar dan eigenlijk alsnog in meegenomen worden. De goede voorbeelden  zijn er ook binnen onze gemeentegrenzen. Rotterdamsebaan en N14.

Hoogachtend,

Namens het bestuur

Anneloes Blok-de Jong

Voorzitter