In deze motie van GBLV en VVD is opgedragen om te onderzoeken of de tramhalte Overgoo op een goedkopere en veiligere wijze te realiseren is.
In een brief aan de gemeenteraad meldt wethouder Bianca Bremer (GBLV) hier het volgende over.
Ter uitvoering van deze motie heeft het college een opdracht verstrekt aan het bureau Movares, dat eerder een onderzoek deed naar de inpassing en de kosten van realisatie. In dit onderzoek zijn drie mogelijke varianten onderzocht op haalbaarheid.
De conclusie luidt dat weliswaar 1 van de varianten beduidend goedkoper is, maar niet optimaal en waarbij ook de sociale veiligheid nog altijd een zorgpunt is. Ook is er veel gebeurd in de wereld van het openbaar vervoer: Corona had en heeft grote impact. Het aantal reizigers, dat tijdens de coronamaatregelen fors afnam, is nog steeds niet terug op het oude niveau. Daarnaast speelt ook personeelstekort de
vervoerbedrijven parten en wordt de vergoeding van het rijk (compensatie van de coronamaatregelen) afgebouwd. Deze zaken hebben hun weerslag op de financiële armslag van het openbaar vervoer, waardoor extra kritisch gekeken wordt naar nieuwe wensen, als de realisatie van deze extra halte op lijn 19 voor Overgoo.
Bovendien is ook het programma bij de vaststelling van het Ontwikkelkader in 2021 bijgesteld, in die zin dat er nu meer woningen in Overgoo komen en minder bedrijven, dan nog het uitgangspunt was van het vervoerswaarde onderzoek in 2019.
Aan het bureau Goudappel is daarom gevraagd een actualisatie van de vervoerswaarde van de halte te doen. Deze actualisatie is als bijlage 2 bijgevoegd. Uit het onderzoek van 2019 bleek de vervoerswaarde van de nieuwe halte ongeveer 120 extra reizigers op te leveren. Dat was destijds al aan de lage kant. Na de actualisatie komt de vervoerswaarde echter nog maar op circa 60 extra reizigers.
De geactualiseerde vervoerwaarde studie is inmiddels besproken met vervoersautoriteit MRDH. Zij geeft aan dat dit onvoldoende is en niet in verhouding staat tot de benodigde investering. Kortom, realisatie van de beoogde tramhalte lijkt onhaalbaar en geadviseerd wordt te focussen op verbetering van de aansluiting op de bestaande openbaar vervoer voorzieningen, specifiek randstadrailhalte Leidschendam-Voorburg. Deze halte, welke goede en frequente aansluiting geeft naar zowel Den Haag, Zoetermeer en in de richting van Rotterdam, ligt in principe nabij Overgoo, maar is momenteel niet optimaal bereikbaar vanaf de zuidzijde van de Vliet.
De MRDH heeft aangegeven bereid te zijn in gesprek te gaan over het verbeteren van de bereikbaarheid en toegankelijkheid van deze OV-knoop, met name voor langzaam
verkeer, waarbij het doel is deze beter te ontsluiten op de nieuwe wijk Overgoo en Leidschendam-Zuid. Hierbij kan gedacht worden aan het verbeteren van de route voor het langzaam verkeer, het realiseren van een mobiliteitshub aan de Vliet (P&R, fietsparkeren, deelmobiliteit) en het verbeteren van de toegankelijkheid van de halte. Dit zal in een breder plan over de verbetering van de ov bereikbaarheid en mobiliteit
van Leidschendam-zuid verder worden uitgewerkt.