Voorburg-Noord noord staat aan de vooravond van een integrale herinrichting van de openbare ruimte. De aanleiding hiervoor is een grootschalige vervangingsopgave van de riolering. Dit biedt ruimte en kansen om direct de hele openbare ruimte toekomstbestendig in te richten. Wethouder Jeffrey Keus meldt er in een raadsbrief het volgende over.
Uw raad heeft in 2024 ingestemd met deze brede aanpak waarbij we meerdere doelen gaan oppakken: de eerste
integrale wijkaanpak van Leidschendam-Voorburg.
Samen met bewoners en andere belanghebbenden is in een actief participatieproces hiervoor een buurtvisie opgesteld, waarin wensen, kansen en ambities voor een leefbare, veilige, toegankelijke en groene buurt zijn vastgelegd. Deze visie vraagt om een herverdeling van de beschikbare ruimte in de buurt, waarbij zorgvuldig wordt afgewogen welke functies – zoals mobiliteit, verblijven, groen en spelen – op welke plek het best tot hun recht komen. Om deze visie mogelijk te maken, zijn aanpassingen in het parkeerbeleid noodzakelijk. De, door het college, voorgestelde maatregelen
dragen bij aan het verbeteren van de leefomgeving en het stimuleren van duurzame mobiliteit.
Uitvoeringsprogramma riolering en buurtvisie.
In meerdere straten van Voorburg-Noord noord (afbeelding 1) is het riool aan vervanging toe. Deze grootschalige ingreep, die gemiddeld eens per 60 tot 80 jaar plaatsvindt, biedt een unieke kans om de openbare ruimte integraal te herinrichten. De gemeenteraad heeft in 2024 besloten om deze vervangingsopgave te benutten voor een toekomstgerichte herinrichting van de buurt.
Samen met bewoners en andere belanghebbenden is een buurtvisie opgesteld, waarin de uitgangspunten voor deze herinrichting zijn vastgelegd. In deze buurtvisie staat een leefbare, groene, gezonde en toegankelijke buurt centraal. De ruimte wordt herverdeeld ten opzichte van de bestaande situatie, waarin verkeers- en parkeerruimte domineren. Dat vraagt
ook om een mobiliteitsaanpak die aansluit bij deze uitgangspunten.
De gemeente is verantwoordelijk voor het faciliteren van mobiliteit in de openbare ruimte. Dat betekent niet alleen ruimte bieden voor het parkeren van auto’s, maar ook voor fietsen, toegankelijke trottoirs, openbaar vervoer en deelmobiliteit.
In Voorburg- Noord noord staat de beschikbare ruimte onder druk, terwijl de mobiliteitsvraag is veranderd. Uit de statistieken blijkt dat ongeveer 47% van de huishoudens in Voorburg- Noord noord geen auto bezit.
Terwijl geparkeerde auto’s wel dominant zijn in de openbare ruimte. Uit participatie en onderzoek blijkt dat er veel vraag is naar fietsparkeervoorzieningen op straat: het fietsgebruik in de buurt is hoog, maar het aanbod aan veilige en toegankelijke stallingsmogelijkheden is ontoereikend. Het huidige aanbod aan mobiliteitsvoorzieningen sluit onvoldoende aan op de vraag en het gebruik in de buurt. Dit vraagt dus om een andere balans.
Tegelijkertijd wordt er parkeerdruk ervaren. Dit wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door externe factoren zoals forensen die gebruikmaken van het nabijgelegen station en werknemers en bewoners uit Den Haag die hun auto in Voorburg-Noord parkeren. Deze vreemdparkeerders horen niet in de wijk thuis en de gemeente wil juist die vreemdparkeerders weren ten behoeve van genoeg parkeerplek voor de buurtbewoners.
Om een andere balans aan mobiliteitsvoorzieningen en in de inrichting van de openbare ruimte te creëren en vreemd parkeerders te weren verschuift de gemeente — in lijn met de Nota Parkeerbeleid 2021 — van een vraag gestuurd parkeerbeleid naar een aanbod gestuurd mobiliteitsbeleid.
Afbeelding 1: CBS-buurtgrens Voorburg-Noord noord
Woningbouwontwikkelingen station Laan van NOI
Parallel aan deze lokale ontwikkelingen vinden op grotere schaal ruimtelijke ontwikkelingen plaats rondom station Laan van NOI. In de komende jaren worden in dit knooppuntgebied duizenden nieuwe woningen gerealiseerd. De ontwikkeling valt onder Haagse regie, waar zeer lage parkeernormen gelden en parkeren in de openbare ruimte sterk wordt ontmoedigd, door geen parkeervergunningen te verlenen aan toekomstige bewoners.
De nieuwe bewoners zullen hun autobezit slechts aanpassen wanneer er geen tot amper parkeermogelijkheden in de omgeving van hun woning zijn. De verwachting is dat inwoners en bezoekers zonder eigen parkeervoorziening uitwijken naar nabijgelegen straten waar een milder parkeerregime van kracht is. De gemeentegrens vormt hierbij geen belemmering. Hierdoor ontstaat extra parkeerdruk in Voorburg- Noord noord. De huidige 1-uurs-parkeerschijfzone in Voorburg- Noord (1 uur) (tijdsvenster ma t/m vr 8-17h) is onvoldoende effectief om dit uitwijkgedrag te keren. Om toekomstige overlast voor te zijn, is anticiperend beleid nodig.
Uitspraak Raad van State inzake Anna van Hannoverstraat 4 Den Haag
De Afdeling Bestuursrechtspreek van de Raad van State (ABRvS) heeft op 20 augustus jongstleden aangegeven dat de onderbouwing van Bestemmingsplan Anna van Hannoverstraat 4 (het voormalige ministerie van Sociale Zaken) vanuit de gemeente Den Haag tekortschiet. Voor het aspect parkeerdruk in Voorburg Noord moet overleg plaatsvinden met de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het college houdt u op de hoogte van het verdere verloop hiervan.
2. Inhoudelijke uiteenzetting
Relatie tot buurtvisie Voorburg-Noord noord
Alle voorgenomen maatregelen vloeien voort uit de buurtvisie Voorburg-Noord noord, die in nauw overleg met bewoners en andere belanghebbenden is opgesteld. Deze buurtvisie is het resultaat van een intensief participatietraject, waarin wensen en zorgen uit de buurt breed zijn opgehaald. De voorgestelde parkeermaatregelen zijn een concrete uitwerking van deze visie, gericht op een toekomstbestendige en leefbare inrichting van de openbare ruimte.
Doelen parkeerstrategie Voorburg- Noord noord
De parkeerstrategie voor Voorburg- Noord noord ondersteunt de ruimtelijke ambities uit de buurtvisie en de beleidsdoelen van de gemeente op het gebied van mobiliteit en leefbaarheid. Centraal staat de noodzaak om schaarse ruimte in de openbare ruimte anders in te richten: minder plek voor geparkeerde auto's, meer plek voor wandelen, fietsen, groen, spelen en ontmoeten. Hiervoor is het noodzakelijk dat het aantal geparkeerde voertuigen in balans blijft met het aantal beschikbare parkeerplaatsen, nu en in de toekomst.
Concreet betekent dit het volgende: Zorgen dat bewoners van de wijk hun auto kunnen parkeren door het weren van parkeren door niet-bewoners, zoals forensen, bezoekers van het station en (toekomstige) bewoners uit Den Haag;
2). Ruimte creëren voor vergroening, fietsparkeerplekken, ontmoeting en veiligheid, in lijn met de uitgangspunten van de buurtvisie en de geplande herinrichting.
3) Vergroten van het gebruik van andere vervoersvormen dan privéauto’s, zoals fietsen en deelauto’s, door deze actief en veilig te faciliteren in de openbare ruimte;
4) Stimuleren van doelmatig en evenwichtig ruimtegebruik door het beperken van het aantal parkeerontheffingen per huishouden binnen de buurt Voorburg- Noord noord, en het beter benutten van parkeren op eigen terrein (POET) -regeling. Het beperken van parkeerontheffingen gebeurt met een uitsterfconstructie. Bestaande huishoudens met 1 of 2 parkeerontheffingen kunnen deze verlengen. Pas na een verhuisbeweging, of het niet verlengen van een bestaande ontheffing, geldt dat een huishouden maximaal 1 parkeerontheffing per huishouden kunnen aanvragen;
Kader parkeerbeleid
Volgens de Nota Parkeerbeleid 2021 is regulering van parkeren een bevoegdheid van het college, waarmee gestuurd kan worden op het beter benutten van de openbare ruimte en het tegengaan van parkeerdruk. De nota maakt expliciet dat het college, wanneer sprake is van een parkeerprobleem, kan kiezen voor maatregelen zoals het instellen van een parkeerschijfzone en het maximeren van het aantal parkeerontheffingen — zowel per adres als per zone. Dit zijn beleidsinstrumenten die niet alleen het parkeren zelf reguleren, maar die ook ingezet kunnen worden om de openbare ruimte doelmatiger en toekomstbestendiger in te richten. Tenslotte houdt het college ook rekening met — de in 2023 aangenomen — motie: Maximumaantal parkeerontheffingen per huishouden in een blauwe zone (Motie ID: 769). Met deze motie wordt het college verzocht om de mogelijkheden te verkennen om het aantal parkeerontheffingen per huishouden te maximeren, de schaarse grond in de blauwe zone eerlijker te verdelen zodat iedereen de mogelijkheid heeft om van die openbare ruimte gebruik te maken en vrijgekomen ruimte te benutten voor deelmobiliteit en fietsenstallingen.
Het college past de instrumenten uit de Nota Parkeerbeleid toe om het gebruik van de openbare ruimte beter in balans te brengen met de beleidsdoelen uit de buurtvisie.
Aanpassen venstertijden parkeerschijfzone Voorburg Noord (1 uur) Naar maandag tot en met zondag van 08:00 – 24:00 uur. Het weren van langdurig geparkeerde voertuigen van buiten de wijk, met name forensen en (toekomstige) bewoners en werknemers uit Den Haag.
2 Aanscherpen ontheffingenbeleid (VNn): max. 1 ontheffing per huishouden voor nieuwe huishoudens, waarbij een parkeerplaats op eigen terrein bij een huishouden in mindering wordt gebracht op het aantal aan te vragen ontheffingen
Minder geparkeerde auto’s in de buurt zodat er meer openbare ruimte toegewezen kan worden aan fietsparkeren, groen en spelen in de buurt.
3 Aanscherpen ontheffingenbeleid (VNn): max. 800 uit te geven parkeerontheffingen in de buurt
Door invoering van een ontheffingenplafond en een wachtlijst wordt voorkomen dat het aantal geparkeerde auto’s in de buurt van bewoners het aantal parkeerplaatsen overstijgt. Met een parkeerontheffing is daardoor ook makkelijker een plek te vinden.
4 Bezoekersregeling (VNn) met urensaldo in plaats van een bezoekersontheffing
Doelmatig gebruik van bezoekersontheffingen, voorkomen van misbruik van bezoekersontheffingen.
5 Afwijken van richtlijn ‘parkeren binnen 150 meter van de bestemming’.
Mogelijk maken om in de drukke smalle straten midden in de buurt parkeren op te heffen, waarbij het parkeren bij de ruimere straten langs de rand van de wijk efficiënter benut kan worden.
6 Plaatsen van extra fietsenstallingen en deelauto’s in de wijk
Alternatief bieden voor het bezit van een tweede of derde auto; waarborgen van mobiliteit ondanks inperking van ontheffingen.
Ad 1: De huidige parkeerschijfzone in Voorburg-Noord (1 uur) kent venstertijden van maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 17:00 uur. In de praktijk blijkt deze tijdsperiode onvoldoende effectief om parkeerdruk door forensen en bezoekers van buiten de wijk te reguleren. Buiten deze venstertijden blijven voertuigen langdurig staan zonder controleerbare verblijfsduur. Om uitwijkgedrag van parkeerders die niet in Voorburg Noord wonen beter te kunnen tegengaan, wordt voorgesteld om de venstertijden uit te breiden naar maandag tot en met zondag van 08:00 tot 24:00 uur. Hiermee ontstaat meer grip op het gebruik van de openbare ruimte, zonder dat bewoners of hun visite disproportioneel worden belast. Zij hebben immers een bewonersontheffing of een urensaldo voor bezoekers. Deze wijziging wordt gerealiseerd via een verkeersbesluit.
Ad 2-4: Parallel aan de aanpassing van de venstertijden stelt het college het ontheffingenbeleid in Voorburg-Noord noord vast. Hierbij wordt een maximum gesteld van één parkeerontheffing per huishouden voor nieuwe huishoudens, waarbij een eventuele parkeerplaats op eigen terrein in mindering wordt gebracht op het aantal te verlenen ontheffingen. Voor bestaande huishoudens blijven bestaande ontheffingen tot een maximum van 2 per huishouden mogelijk mits deze verlengd worden. Daarnaast wordt het totaal aantal uit te geven ontheffingen op buurtniveau begrensd op 800. Hiermee voorkomt de gemeente dat de parkeerdruk structureel hoger wordt dan het aantal beschikbare parkeerplaatsen.
Samengevat:
- Het ontheffingenbeleid wordt enkel toegepast binnen adressen die liggen in de buurt Voorburg- Noord noord
Grenzen (zwart) parkeerschijfzone Voorburg Noord (1 uur) en aangescherpt ontheffingengebied (rood) de in dit collegevoorstel voorgestelde maatregelen voor parkeerontheffingen gelden enkel binnen het rood gearceerde gebied en niet binnen de rest van de parkeerschijfzone Voorburg Noord (1 uur).
- Elk huishouden kan in Voorburg-Noord noord 1 parkeerontheffing voor bewoners aanvragen zolang het buurtmaximum van 800 niet is bereikt.
- Huidige bewoners kunnen als de bestaande ontheffingen worden verlengd de 2e ontheffing behouden. Wanneer een bewoner de ontheffing niet opnieuw aanvraagt, is een nieuwe aanvraag voor een 2e ontheffing niet mogelijk.
- Voor nieuwe bewoners, zal indien het buurtmaximum van 800 nog niet is bereikt per adres maximaal 1 bewonersontheffing aangevraagd kunnen worden. - Op adressen waar 3 of meer parkeerontheffingen zijn uitgegeven, wordt de derde en iedere meerdere ontheffing niet meer verlengd na afloop van de looptijd (maximaal 4 jaar).
- Op elk adres blijft het mogelijk om te parkeren voor bezoekers of mantelzorg. De bezoekersontheffing wordt voortaan uitgegeven in de vorm van een urensaldo. Voor bezoek wordt hier een urensaldo van 400 bezoekuren per huishouden verleent. Voor mantelzorgers zijn extra bezoekuren mogelijk.
- Ontheffingen voor medische beroepsgroepen uit de eerste lijn gezondheidszorg (huisartsen, verloskundigen) zijn uitgezonderd van de limitering.
Ad 5: Volgens de Nota Parkeerbeleid 2021 geldt als uitgangspunt dat parkeerplaatsen zich bij voorkeur binnen 150 meter van de bestemming bevinden. In Voorburg- Noord noord is dat echter niet in alle straten haalbaar of wenselijk. In smalle straten met hoge parkeerdruk leidt het streven naar deze norm tot een inefficiënte inrichting, verkeersdruk en beperkte ruimte voor voetgangers en groen. Daarnaast hebben bewoners tijdens de participatie aangegeven bereid te zijn verder te lopen voor hun auto ten gunste van andere functies in de openbare ruimte.
Om tot een meer evenwichtige verdeling van functies in de openbare ruimte te komen, wordt voorgesteld om af te wijken van deze richtlijn. Parkeerplaatsen in straten aan de randen van de wijk zijn meer geschikt voor parkeren en worden hiermee beter benut. Hierdoor ontstaat ruimte in de binnenstraten voor fietsenstallingen, vergroening en meer verblijfskwaliteit.
Ad 6: De aanpassing van het parkeerregime gaat hand in hand met het actief faciliteren van alternatieve vormen van mobiliteit. In Voorburg-Noord noord is het fietsgebruik hoog, maar het aantal openbare fiets parkeerplekken onvoldoende. Daarom worden in de wijk extra fietsnietjes geplaatst, om te voorzien in de groeiende behoefte aan veilige en toegankelijke fietsparkeerplaatsen. Tegelijk wordt ingezet op de uitbreiding van deelmobiliteit, waaronder deelauto’s. Eén deelauto kan in de praktijk vier tot veertien privéauto’s vervangen en draagt daarmee bij aan een efficiënter gebruik van de openbare ruimte. Het college stelt voor om, ongeacht de parkeerdruk in een specifieke straat, in samenspraak met aanbieders en bewoners deelauto’s en -fietsen in de wijk te plaatsen, zodat mobiliteit beschikbaar blijft voor alle doelgroepen — ook wanneer minder ontheffingen worden uitgegeven.
Mogelijke gevolgen: waterbed-effect
Een strenger parkeerbeleid binnen Voorburg-Noord noord leidt tot een lagere parkeerdruk in de buurt, en daarmee de mogelijkheid tot het inrichten van deze straten ten gunste van meer leefbaarheid, vergroening en andere mobiliteit. Wel is het mogelijk dat er een verschuiving gaat ontstaan van de parkeerdruk naar naburige buurten (het ‘waterbed’-effect). Dit effect zal met name naar het oosten en zuiden optreden omdat de spoorlijn en A12 in het westen en het huidige parkeerregime van gemeente Den Haag in het noorden barrières zijn.
De grootte van het waterbed-effect is ingewikkeld te voorspellen. Doorgaans wordt een looptijd van 6 minuten lopen tussen auto en bestemming als grens aangehouden. Tevens is de parkeerschijfzone groter dan Voorburg- Noord noord, en binnen deze zone mag niet langer dan 1 uur geparkeerd worden zonder parkeerontheffing. Het waterbed-effect zal daardoor meer gedoseerd worden. Het waterbed effect wordt verder beperkt door het aanpassen van de venstertijden in de gehele parkeerschijfzone Voorburg Noord (1 uur) aan te passen.
Het gedeelte van de buurt tussen de Potgieterlaan en Prins van Lignestraat, en Laan van Nieuw Oosteinde en Gouverneurskade kent momenteel geen parkeerschijfzone. Dit is een potentieel risicogebied waar de parkeerdruk kan gaan stijgen. Dat geldt ook voor het eind van de Bruijnings Ingenhoeslaan, nabij Park het Loo (afbeelding 3). In deze straten is de huidige parkeerdruk laag.
Afbeelding 3: Potentieel risicogebied rondom Gouverneurskade
Handhaving
Parkeerregulering is een integrale opgave waarbij beleid, beheer en handhaving goed op elkaar moeten aansluiten. Adequate handhaving speelt een cruciale rol in de effectiviteit van gereguleerde zones, zoals een parkeerschijfzone. Het college zet daarom slim in op de beschikbare capaciteit, met een focus op onvoorspelbare en risico gestuurde handhaving. Daarbij wordt ook nagedacht over creatieve en innovatieve vormen die bijdragen aan de naleving van de regels van de parkeerschijfzone.
Evaluatie
De gemeente voert periodiek parkeerdrukmetingen uit, gemiddeld eens per vier à vijf jaar. Hiermee wordt de effectiviteit van het parkeerregime en het ontheffingenbeleid gemonitord. Op basis van de meetresultaten wordt beoordeeld of aanvullende maatregelen nodig zijn of bestaande beleidsregels moeten worden aangepast. Zo blijft het parkeerbeleid in Voorburg-Noord noord afgestemd op de actuele situatie en ruimtelijke ontwikkelingen in de omgeving, waaronder de impact van het Haagse parkeerbeleid in combinatie met de woningbouwontwikkelingen rondom station Laan van Noi.
Indien blijkt dat de parkeerschijfzone in Voorburg-Noord noord niet het juiste instrument is om de beoogde doelen te behalen, gaat het college andere mogelijkheden verkennen. Vergunningparkeren is daarbij mogelijk een optie. De verordening vergunning parkeren ligt momenteel ter inzage en wordt naar verwachting eind 2025 door de raad vastgesteld. Vergunningparkeren zal in eerste instantie worden uitgerold in buurten rondom Westfield Mall of the Netherlands. Naar aanleiding van de evaluatie, kan in de toekomst heroverwogen worden of vergunning parkeren voor Voorburg-Noord noord ook een passend instrument is. Het instrument vergunningparkeren wordt ingevoerd middels een aanwijzingsbesluit, wat een bevoegdheid van het college is. Het college zal de raad vooraf betrekken als zij voornemens is een dergelijk besluit te nemen.
Tenslotte intensiveert het college de bestuurlijke en ambtelijke afstemming met de gemeente Den Haag. Door tijdig informatie uit te wisselen over ruimtelijke plannen en mobiliteitsmaatregelen aan Haagse zijde, wordt voorkomen dat Voorburg-Noord noord wordt geconfronteerd met onverwachte negatieve neveneffecten zoals uitwijkend parkeergedrag.
Planning
De door het college voorgestelde wijzigingen zijn vormgegeven in een ontwerp verkeersbesluit en concept ontheffingenbeleid. Op beide documenten kunnen belanghebbenden een zienswijze, dan wel een inspraakreactie indienen.
De inspraakprocedure is gedurende 6 weken van 10 september tot en met 22 oktober 2025. In deze periode organiseert de gemeente een informatieavond. Alle huishoudens, bedrijven en organisaties in Voorburg-Noord noord worden daarnaast actief per brief benaderd om een inspraakreactie op het concept ontheffingenbeleid te geven.
Op basis van inkomende zienswijzen kan het college besluiten om aanpassingen door te voeren op het definitieve verkeersbesluit en het definitieve ontheffingenbeleid. De besluitvorming hierop vindt plaats in het vierde kwartaal van 2025.