Actiegroep 'Vlietweg 3' boos op College Leidschendam-Voorburg

17 October 2024, 07:38 uur
Lokaal
mainImage
Actiegroep Vlietweg 3
Parkeren is nu al een probleem op de locatie Vlietweg 3.

Actiegroep Vlietweg 3 is boos over de laatste (turbulente) ontwikkelingen in Leidschendam-Voorburg waar namens het College wethouder Bianca Bremer (GBLV) verantwoordelijk voor is. 

"Er is onlangs voor het bouwplan Vlietweg 3 gestemd", meldt de actiegroep. "We snappen niet hoe dit kan terwijl de hele buurt tegen dit gebouw op deze plek is en er aantoonbaar vele zaken zijn die niet kloppen. We zijn na 2,5 jaren praten en een mislukt participatietraject heel boos en perplex over deze uitslag en heel gemotiveerd om dit tot aan de hoogste raad uit te vechten. Er is tevens voor de motie van Marien van Wijk (GBLV) gestemd, maar dat is in de verste verte niet wat Actiegroep Vlietweg 3 wilde afspreken.

"Wij hadden voorgesteld om nieuwe gesprekken met een nieuwe werkgroep aan te gaan met hierin mee te nemen de mogelijke verkoop van Vlietweg 8a en uitstel van de stemming. Nu is er toch gestemd, voor het bouwplan (behalve SP). Al 2,5 jaren benadrukt de Actiegroep  dat wij vóór bouw voor jongeren zijn maar dat het op dit stukje grond een te kolossaal gebouw is met te weinig parkeerplekken. Aan beiden is niets gedaan. De aangenomen motie houdt in feite alleen maar in dat we straks mogen meepraten over de inrichting van perceel Vlietweg 8a, mocht die alsnog worden verkocht.  Als iemand van ons überhaupt nog moeite wil doen om aan gesprekken deel te nemen na de farce van de afgelopen 2,5 jaren. De gemeente meldt nu dat het bouwplan is aangepast na de participatie, maar we bleven stellen dat we voor jongerenhuisvesting zijn maar dat het gebouw te kolossaal is op deze plek en daar is niets aan gedaan. Het is iets naar achteren geplaatst, waardoor er achteraan gebouw bij is gekomen, waar huidige bewoners tegen aan zullen kijken".

Er zijn zoveel zaken krom die krampachtig worden recht gebogen. Om nog maar te zwijgen van de financiële gevolgen voor de gemeente.

Zo staat er bv in de anterieure overeenkomst over de aan te leggen parkeerplaatsen achter Nieuwstraat 2 'dat als tijdens de sanering zelf zou blijken dat sprake is van hogere kosten verband houdend met de noodzakelijke sanering Partijen die kosten in gelijke mate delen'.

We snappen niet hoe men voor dit bouwplan heeft kunnen stemmen. Zijn de meeste raadsleden dan onkundig? Als ze onze informatie hebben gelezen zouden ze namelijk wel goed geïnformeerd moeten zijn.

Dan is er nog maar 1 conclusie mogelijk: het kan de gemeenteraad niet schelen wat haar inwoners vinden en willen. We worden wel betrokken maar buiten spel gezet.

 

Wij voelen ons als inwoners/ondernemers van deze gemeente volledig in de steek gelaten door de vertegenwoordiging. 

Ik stelde steeds dezelfde vragen over het parkeeronderzoek tijdens de participatie-bijeenkomsten maar kreeg geen antwoord.

Toen stelde ik ze per email en kreeg een uitnodiging tot een gesprek op het gemeentehuis. Hoopvol gingen wij erheen.

Weer geen antwoorden. Het enige dat ik hoorde was 'zet het maar in je zienswijze'. Dat deed ik, na ruim 5 maanden kreeg ik het antwoord en ging het hoopvol lezen, maar nee, weer geen enkel antwoord op 34 concrete, feitelijke vragen over het parkeeronderzoek, dat niet deugt.

Intussen gaan ambtenaren ver in hun werkwijze om hun doel te bereiken. Zo werd het parkeer- en onderzoeksbureau Spark, die zei dat er 70-80 parkeerplaatsen nodig zijn en tot de rechter zou gaan om dit te bewerkstelligen, ineens monddood na een bezoek van ambtenaren. Verder is steeds de salamitactiek gebruikt bij de bezoeken aan de heer V.d. Berg om hem onder druk te zetten om toch vooral zijn perceel Vlietweg 8a te verkopen. 

 

Er rest nu niets anders dan een gang naar de rechter, nog meer kosten en tijd voor iedereen. Met alles wat er fout is gegaan en de aanstaande rechtszaken haalt de gemeente zich een langslepend proces met hoge kosten op de hals. Dit komt nog bij de hoge die de gemeente al op zich neemt ten gunste van een projectontwikkelaar door bij te springen bij de sanering van de verontreinigingen, parkeerplekken aan te leggen en grond aan te willen kopen voor de compensatie van groen en parkeerplekken.