Tijdens de begrotingsvergadering van heeft Aandacht-LV zes moties ingediend om de verkeersdruk en overlast rond de Mall of the Netherlands gericht te verminderen. De voorstellen varieerden van tunneldosering en het afsluiten van afrit 8 op piekmomenten, tot het voorkomen van sluipverkeer in woonwijken, preventieve communicatie en zichtbare handhaving op foutparkeren.
Door de zeer beperkte spreektijd voor eenmansfracties kon Aandacht-LV uitsluitend het dictum van elke motie voorlezen. Hierdoor was er geen ruimte voor toelichting, beantwoording van vragen of een inhoudelijk debat over maatregelen die in andere gemeenten al aantoonbaar resultaat opleveren.
Het college ontraadde alle moties. Bij twee voorstellen (het afsluiten van woonwijken tijdens verwachte piekmomenten en het tijdelijk onmogelijk maken van linksafslaan rond de Mall bij grote drukte) verwees de wethouder naar eerder onderzoek waaruit zou blijken dat deze maatregelen niet het beoogde effect zouden hebben. Door de beperkte spreektijd kon echter ook hier niet worden toegelicht welke onderzoeken dat zijn en wat de conclusies precies inhouden.
Aandacht-LV vindt het essentieel dat besluiten over verkeersveiligheid en leefbaarheid worden genomen op basis van inzichtelijke informatie. Daarom heeft de fractie middels feitelijke vragen verzocht om de rapportages en onderbouwingen van de genoemde onderzoeken te delen.
Fractievoorzitter Lieke Muller: “De verkeersproblematiek rond de Mall vraagt om aandacht én oplossingen. Daarom doen wij voorstellen die elders al jaren werken. In Den Haag worden woonwijken afgesloten bij ADO-wedstrijden en tunneldosering wordt toegepast, zelfs in de Boogie Woogietunnel in buurgemeente Den Haag. Als deze maatregelen elders wél werken, moeten we onszelf als raad de ruimte gunnen om een inhoudelijk gesprek over mogelijke oplossingen te voeren. Dat zijn we onze inwoners verschuldigd.”
Commissielid Paul Scheer vult aan: “Een van de moties ging over het tijdelijk onmogelijk maken van linksafslaan op de drukste momenten. Dat gebeurt al jaren bij grote evenementen op verschillende locaties, onder andere rond de Johan Cruyff Arena, om kruispunten vrij te houden en verkeersdoorstroom te garanderen. Juist omdat het elders zo effectief is, is het jammer dat we dit voorstel niet inhoudelijk konden bespreken. Een beetje extra aandacht voor deze praktische oplossingen kan echt verschil maken voor onze inwoners.”
Aandacht-LV blijft zich constructief inzetten voor concrete, uitvoerbare oplossingen die bijdragen aan veiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid in Leidschendam-Voorburg. Zodra de gevraagde onderzoeksrapportages beschikbaar zijn, en de overige openstaande vragen over het verkeer rond de Mall beantwoord zijn, zal de fractie deze zorgvuldig bestuderen en vervolgacties ondernemen.