Waarom je personeel en klanten verrast met een geschenkpakketten  

17 April 2024, 16:25 uur
Landelijk
mainImage
Pixabay

Kerstpakketten en andere soorten relatiegeschenken zijn oude tradities: vruchtbare manieren om waardering uit te spreken voor verrichte werkzaamheden, een mooie samenwerking of een grootschalige afname. Ondernemers die het lange-termijn denken op hun relaties toepassen, zorgen op gezette tijden voor een attentie – en niet alleen eind december - omdat die blijk van sympathie een mooie wisselwerking sorteert. Net als in een liefdesrelatie, waarin men ook regelmatig zomaar een bloemetje meeneemt voor de partner. Het motiveert en je naam wordt onthouden.
 
Het traditionele kerstpakket
Kerstpakketten worden al sinds mensenheugenis aan boerenknechten gegeven, in de vorm van een deel van de oogst. Naast het reguliere salaris kreeg de knecht van de boer een mand vol lekkers om van te genieten tijdens de vrije kerstdagen. Er kleefde soms ook een duurzaamheidsaspect aan, omdat in vroeger tijden etenswaren niet lang bewaard konden worden. Hoe dan ook is de traditie van het platteland langzaam maar zeker overgewaaid naar het bedrijfsleven, waar jaarlijks miljoenen kerstpakketten worden uitgedeeld.
 
Gepersonaliseerde cadeau pakketten tegenwoordig ook mogelijk
In deze eeuw zijn er meer mogelijkheden om het kerstpakket persoonlijker te maken, door de vele soorten en maten waaruit ondernemers kunnen kiezen. Zo is een speciaal Kerstpakket voor vrouwen populair, zijn er smakelijke pakketten onder de noemer ‘Koken & Tafelen’ en vindt ook het ‘Familie Pakket’ gretig aftrek. Door per persoon te overwegen welk soort pakket op het meeste enthousiasme kan rekenen, toon je aan je te verdiepen in anderen. Of dit nu een kantoormedewerker is, de mensen die het pand wekelijks schoon houden of die ene ondernemer met wie je een gouden samenwerking tot stand hebt gebracht.
 
Relatiegeschenken geef je om onthouden te worden
Niet alleen eind december worden massaal cadeau pakketten samengesteld, ook met andere feestdagen en ‘gewoon tussendoor’ neemt een slimme ondernemer het initiatief. Een bedrukte trolley voor een zakenrelatie of werknemer die op reis gaat, waarom niet? Of een relax- dan wel wellnesspakket voor een medewerker die even ‘niet lekker in de wedstrijd’ zit: ook een attent idee. En bij elk bedrijf werkt wel iemand die niet uitgepraat raakt over de schoonheid van Italië: deze kan natuurlijk op een pakket vol Italiaanse lekkernijen rekenen. Herkenning doet veel. Vanzelfsprekend trakteer je af en toe op iets leuks omdat het onthouden wordt. Werknemers worden bevestigd in hun gedachte dat ze op de goede plek zitten, andere relaties zullen bij een volgende samenwerking eerder aan die ene gulle gever denken.
 
Kleine attenties op andere momenten
Het hoeft niet bij elke feestdag een compleet pakket vol delicatessen te zijn. Een bedrijfsuitje afsluiten met een aardigheidje als aandenken is mogelijk: een bedrukte tas, een bluetoothspeaker, een picknickkleed, er zijn talloze cadeau-ideeën die in elk jaargetijde inspiratie bieden.
 
Motivatie naast het reguliere salaris
Meer dan ooit is het motiveren van personeel belangrijk: er wordt makkelijker van baan gewisseld en wie niet oppast, ziet zijn onderneming in een duiventil veranderen. Constant op zoek zijn naar personeel wil niemand, dus bied je naast prima arbeidsvoorwaarden wat extra’s. Zo investeren veel ondernemers in recreatiemogelijkheden op de werkvloer (zeker nu thuiswerken niet meer weg te denken is), worden doorgroeimogelijkheden kracht bijgezet door het aanbieden van trainingen en cursussen en wordt er flexibeler met werktijden omgegaan. Dat, alsmede een attentie op zijn tijd, maakt een job aantrekkelijker.