Kan jouw webshop wel een oppepper gebruiken om een hogere omzet te draaien? Dan kruip je in de huid van je doelgroep, werp je een kritische blik op het hele zoek- en bestelproces en maak je een lijst met verbeterpunten. Kijk niet raar op als die lijst redelijk lang wordt, want van vindbaarheid en aansprekende teksten op sociale media tot en met de bezorging van een representatief en herkenbaar pakket is er veel te winnen. Lees onderstaande tips door.
Bedrukte dozen en de beste pakketdienst
Om maar met die verzending te beginnen: de doos waarin een bestelling bij de klant terechtkomt, moet herkenbaar zijn. Kartonnen dozen bestellen en bedrukken is een mooie eerste stap daarin. Daarnaast toon je met deugdelijke verpakkingen van stevig karton aan dat het je zeker iets kan schelen of een pakket intact bij je afnemer arriveert. Kies ook de beste pakketdienst, door deze te vergelijken op internet! Zo voorzie je in service van A tot Z.
Nieuw logo voor meer herkenbaarheid?
Dat geldt ook voor kleinere pakketten. Sieraden, vinylplaten, boeken, speelgoed; wat je ook aan de man brengt, het moet goed verpakt zijn. Ook als het kleiner is en in een brievenbusdoosje past. Goed nieuws, brievenbusdoosjes kopen doe je bij dezelfde specialist die ook voor je andere verpakkingsmiddelen zorgt, zoals tassen, stickers, tape, folie en opvulmaterialen. Dat is een kwestie van even zoeken op 'viv verpakkingen'. En wellicht kan het logo van je onderneming ook wel een make-over gebruiken, want let wel: deze communiceert in één oogopslag wat jouw webshop biedt.
Sociale media: handig met woord en beeld
Dat brengt je bij de communicatie via je socials, die je naast je webshop zelf bijhoudt. Allereerst: de toon is hier joviaal en luchtig. Met korte, pakkende zinnen maak je duidelijk waarin jouw webwinkel gespecialiseerd is, hoe dat product tot stand komt en met wie je samenwerkt. Zorg voor foutloze teksten en blijf ver weg van oubollige of vergezochte woordspelingen. Gebruik je gevoel voor humor en speel in op de actualiteit zonder tegen schenen te schoppen. Biedt transparantie en plaats veel foto's, die zeggen soms meer dan 100 woorden, maar een combi van beide is het beste. Tot slot mijd je zinnen in de gebiedende wijs, op socials werken die namelijk niet. Dus geen 'ga naar...' of 'bestel nu...' - de consument bepaalt dat zelf. Op sociale media is het vooral een kwestie van geven, en niet zozeer van nemen.
Navigatie, vindbaarheid en productfotografie
Dezelfde toon hanteer je op je webshop. Daar, en eventueel op andere websites met SEO-teksten, zorg je voor optimale vindbaarheid in de zoekmachines. Huur hier desnoods een tekstschrijver- of marketingbureau voor in, want dit is een vak apart. Je webmaster kan er weer voor zorgen dat gerelateerde producten naast elkaar in beeld komen. Voorbeeld: zoekt iemand op jouw webshop naar pakweg verf, dan is het wel zo klantvriendelijk wanneer deze meteen de daarvoor geschikte kwasten te zien krijgt. Slimme navigatie noemen we dat. Een fotograaf kan jouw producten weer vastleggen op een manier die bij jouw onderneming past, en wederom herkenbaarheid sorteert. Een houten meubel 'kaal' fotograferen geeft niet zoveel inspiratie als wanneer je deze neerzet in een natuurlijke omgeving zoals een huiskamer. Ook online moet winkelen vooral gezellig zijn!
Update voor je webshop: van representatief pakket tot slimme navigatie
13 July 2024, 12:08 uur
Landelijk