Omdat bougies slechts één functioneel doel hebben, heeft hun falen een monotoon effect op de werking van de auto - het ontstekingsproces van het werkmengsel in de cilinder wordt verstoord. Niettemin zijn de oorzaken en tekenen van het falen van bougies gevarieerd en worden ze niet alleen veroorzaakt door storingen van de motor, maar ook door de afbraak van de onderdelen zelf.
Bougies in de benzinemotor zijn een verbruiksartikel. De procedure voor het vervangen ervan is gewoonlijk voorgeschreven in het onderhoudsboekje. De levensduur van bougies varieert in een vrij breed scala - van 15 duizend kilometer op sommige budget modellen van Renault, tot 100 duizend kilometer op de meeste V-motoren en tegengestelde motoren van Japanse automakers. Het is vermeldenswaard dat bij de installatie en het gebruik van een gas-aangedreven auto, bougies moeten vaker worden vervangen dan voorgeschreven door de voorschriften.
Tussen de geplande vervangingen van bougies moet u ze soms nog controleren. In de regel gaat dit gepaard met ontstekingsonderbrekingen in een of meer cilinders of met motorstoringen bij het starten. Het kan ook nodig zijn ze te controleren als het motorvermogen afneemt, het brandstofverbruik toeneemt of de auto begint te schokken bij het optrekken.
In de regel zijn er twee soorten bougies, die enkele verschillen in hun ontwerp vertonen. Feit is dat de bougie in wezen in de motor moet worden geschroefd, zodat de verbinding gasdicht is (afgedicht). Afhankelijk van het ontwerp van de motoren zijn er twee soorten afdichtingen op bougies, nl:
- Een vlakke bougiezitting met een o-ring pakking.
- Een conische bougiezitting zonder pakking en zonder o-ring.
Illustratie van bougies van auto-onderdelen24.nl
"Warme" en "koude" stekkers
The temperature rating of a spark plug is marked by the caliper number. As a rule, the lower it is, the "cooler" the spark plug, i.e. the more it absorbs heat from the combustion chamber and dissipates it in the air and in the cylinder head. The bigger it is, the "hotter" the spark plug. "Cold" plugs are used for high-powered engines, and "hot" - for relatively low-loaded engines.
The most common plugs have two, three or even four ground electrodes. The advantage of grounded electrodes is a smoother spark, which is less likely to affect other metal parts of the spark plug. Also, when such plugs are partially worn, the spark will be conducted over the other ground electrodes. As a result, the spark plug will still function despite the partial wear.
● Een niet-geplande controle wordt uitgevoerd wanneer de eerste verontrustende tekenen in de werking van de auto zich voordoen:
● problemen met starten: de auto start helemaal niet of start alleen na een lange omwenteling van de starter;
● een van de zuigers werkt niet: de auto schokt tijdens het rijden;
● toename van het brandstofverbruik als gevolg van de irrationele verbranding;
Vermindering van het vermogen en verslechtering van de acceleratie dynamiek.
● In het geval van een defecte bougie, is het niet moeilijk om deze te vervangen:
● blaas de motor uit met perslucht - reinig het oppervlak van stof;
● ontkoppel de hoogspanningsdraden (indien aanwezig - afzonderlijke bobines);
● soepel losdraaien met een bougiesleutel;
● controleer of de bougie goed schoon is;
● breng voorzichtig een nieuwe bougie aan;
● zorg ervoor dat u de schroefdraad raakt en schroef het onderdeel met matige kracht in;
● sluit de elementen van het ontstekingssysteem aan;
● start de auto en de motor.
U moet voldoende ervaring hebben om de bougies te verwijderen en te monteren. Het is belangrijk dat u de hoogspanningsdraden of de bobines niet beschadigt wanneer u ze verwijdert. Het is ten strengste verboden de bougie vast te klemmen of iets vreemds in de cilinder te laten vallen. Het is ook belangrijk om de kracht bij het indraaien van nieuwe bougies nauwkeurig te doseren - hiervoor dient u een momentsleutel te gebruiken.
Als de auto regelmatig wordt bijgetankt met brandstof van lage kwaliteit, zullen de bougies zeker sneller defect raken.