Campagne tegen asociaal verkeersgedrag op Scheveningen

7 August 2023, 16:48 uur
Den Haag & Regio
mainImage

Om de verkeersveiligheid op Scheveningen te verbeteren en het asociale verkeergedrag te verminderen begint de gemeente Den Haag vandaag met de campagne ‘Je auto is gek, maar rij jij normaal?’.

Bewoners en bezoekers op Scheveningen ervaren regelmatig overlast van het asociale verkeersgedrag van met name jonge mannelijke automobilisten tussen de 18 en 25 jaar. Voorbeelden van dit gedrag zijn: auto’s die te hard optrekken of auto’s die veel geluidsoverlast veroorzaken. Tijdens de campagne, die een maand duurt, voert de gemeente Den Haag gesprekken met jongeren op straat en worden verschillende video’s op sociale mediakanalen gedeeld.

"De gemeente Den Haag wil het aantal verkeerslachtoffers naar nul brengen en asociaal gedrag in het verkeer aanpakken", zegt wethouder Robert van Asten van Mobiliteit. "Het gedrag van sommige jongeren zorgt voor ergernis, overlast en soms ook voor onveilige situaties. Daarom lanceren we deze nieuwe campagne. Hiermee willen we automobilisten die overlast veroorzaken stimuleren om hun gedrag aan te passen.”

Tekst gaat door onder foto.

Campagnemiddelen

Voor de online campagne zijn drie korte video’s gemaakt waarin verschillende vormen van hinderlijk gedrag worden belicht zoals geluidsoverlast, te hard rijden en het niet aan de regels houden. In de filmpjes spreken acteurs de jongeren aan en laten ze op een positieve manier het gewenste gedrag zien. De video’s worden via sociale mediakanalen gedeeld.

Offline gaat de gemeente Den Haag op verschillende locaties in Scheveningen met jongeren in gesprek. Met een opvallende auto waarop de slogan ‘Je auto is gek, rij jij normaal?’ staat, gaan maatschappelijk werkers op zoek naar de jongeren.