'VMBO hofleverancier voor bedrijfsleven'

mainImage

Deze week was het zover. Het debat voor het vmbo-onderwijs in de regio Den Haag werd gevoerd. Om maar met de eindconclusie te beginnen. De opkomst was geweldig, de politiek, het bedrijfsleven en het onderwijs (in die volgorde) waren er. De hele zaal, niet alleen het podium, deed mee aan het levendige debat.

De microfoons vlogen rond om op te vangen dat er één onderwerp was waar iedereen het over eens was: het vmbo en het bedrijfsleven hebben elkaar nodig: voor stages en werknemers. Er zijn al veel initiatieven en Nederland schijnt dit al goed te doen, werd er verteld, maar het kan beter. Er is een intermediair nodig was de eindconclusie. Die bleek al in de zaal te zitten in de vorm van het platform EOA (Economie, Onderwijs en Arbeidsmarkt) en Kim van Loon.

Ook de laatste spreker van de avond wil ik met je delen. Een leerling van Vatel stond op (samen met Remco Hulsbergen zijn directeur) en vroeg zich af waar de stem van de leerling was in dit debat “Dit gaat om ons niet om jullie”.

De leerlingen waren wel fysiek in de zaal (de rondvliegende microfoons) maar ze hadden hun eigen debat gehad voorafgaand aan het hoofddebat. Ik was zelf speciaal voor dat leerling debat gegaan. Ze hebben een halfjaar debattraining gehad en dat lieten ze zien. Inclusief de ademhalingsoefening om weer tot rust te komen toen één van de deelnemers aan het begin dicht klapte. Ze kregen steeds meer de smaak te pakken en waren aan het eind bijna niet meer te stoppen. Volgende debat ook de leerlingen expliciet uitnodigen om in die microfoon te praten en hem niet alleen rond te brengen?

Een stelling uit het leerlingendebat: Moeten vmbo-leerlingen ook in hun eerste jaar al stage gaan lopen? (Nu start dat in het tweede jaar). Onderweg naar de bijeenkomst luisterde ik naar BNR-radio en hoorde een bevlogen MBO’er vertellen dat zijn droom om te gaan werken bij het bedrijf waar hij nu zit, ontstaan was op de basisschool. Er was een schooluitstapje georganiseerd naar het bedrijf dat zonnepanelen produceert. Hij wist gelijk, dit is wat ik wil: werken aan deze mooie producten. Het heeft hem vast de motivatie gegeven om na het VMBO ook nog een MBO te doorlopen (dat kan in het totaal 8 jaar tijd kosten leerde ik gisteravond!).

Veel leerlingen op een vmbo-school komen hun eigen wijk niet uit, las ik in NRC next. Het was een artikel over een geweldig succesvolle vmbo-school in Rotterdam. Het wereldbeeld vergroten zou wat mij betreft op het curriculum vitae liefst nog als onderdeel van elk vak. Dat wereldbeeld vergroten is niet alleen bij de leerlingen aan de orde. De burgemeester van Leidschendam-Voorburg, Klaas Tiggelaar, begon ermee toen hij het avond opende en Groep ‘De Mos’ eindigde er mee: Ouders! Ouders willen het beste voor hun kinderen en denken tegenwoordig dat een zo “hoog” mogelijk opleidingsniveau het juiste is om na te streven voor hun kinderen.

Bijna had ik de microfoon te pakken om te vertellen dat het gaat om de mogelijkheden en talenten van de leerlingen. We moeten af van de begrippen “laag-” en “hoog”opgeleid. Als samenleving is het belangrijk om trotse, vaardige houtbewerkers te hebben, en verzorgenden, naast een advocaat en een onderzoeker. Al deze beroepen daar heb je verschillende talenten voor nodig. Tegenwoordig kunnen we die talenten al in kaart gaan brengen in groep 8 waarom laten we dat niet zwaarder wegen bij een schoolkeuze?

Maar die microfoon te pakken krijgen lukte niet meer en wij gingen aan de geweldig borrel met heerlijke hapjes georganiseerd en gemaakt door de leerlingen van Vatel. Vandaar mijn column….

Marjolein van Bodegom is cognitief psycholoog, opgeleid aan de universiteit van Nijmegen. Ze is gespecialiseerd in hoe mensen leren, denken en hun informatie verwerken. Zie ook http:// http://vanbodegom.eu/ /