Nieuw leiderschap

31 March 2021, 08:39 uur
Columns
mainImage

De term is niet nieuw maar blijft actueel. ‘Nieuw leiderschap’ stond centraal tijdens de verkiezingen. En ook binnen de overheid en in het bedrijfsleven hoor ik regelmatig dat het tijd is voor nieuw leiderschap.

Maar wat gaat nieuw leiderschap brengen? Veel gehoord is de roep om transparantie, om nieuwe vormen van verbinding in een tijd van digitaal contact met collega’s en klanten én om gedurfde keuzes in een tijd waarin duurzaam doen niet meer weg te denken is. Waarschijnlijk zijn er nog veel meer issues die passen onder de paraplu van nieuw leiderschap. 

En waar moeten we dan beginnen? Let’s start at the top.

In ons werk als executive searchbureau voor commissarissen en toezichthouders merken we nog wel eens dat het invullen van een vacature in een Raad van Commissarissen of Raad van Toezicht gezien wordt als iets dat ook nog moet gebeuren, genoteerd ergens op een lange to-do lijst.

Kies je voor werven achter gesloten deuren? Of kies je voor een veilige maar voorspelbare kandidaat binnen het eigen netwerk? Dit staat allemaal volledig haaks op de oproep voor nieuw leiderschap. Er is zoveel mogelijk. Praktische vormen van nieuw leiderschap? Wat te denken van transparant werven door met de buitenwereld te delen dat er een vacature is in de Raad en wat voor profiel je toe wilt voegen aan de Raad. Of een governanceverslag niet zien als een moetje vanuit de Governance Code maar als een belangrijk instrument om te delen met de buitenwereld wat de Raad bezighoudt. En natuurlijk die gedurfde keuzes als het gaat om wie je aan de Raad toevoegt door eens te kiezen voor een onervaren toezichthouder of een onbekende naam.   

Het aanvullen en samenstellen van een team is cruciaal voor de organisatie. Het gaat hier om de organisatie waarmee je de beste wilt zijn in het vak of op het gebied van de verantwoordelijkheid die je draagt. Elke wisseling in de top van een land of een organisatie is een moment om te definiëren wat nieuw leiderschap betekent, hoe je hier invulling aan kunt geven en wat beter kan. Niet omdat het nu slecht is maar gewoon omdat alles zich continu ontwikkeld. Ook je concurrenten. Hoe blijf je die voor? Let’s start at the top.

Marie-Leontine de Graaf

Managing Partner Board Refreshment