Het staat in de missie van mijn school, het Sint-Maartenscollege, dat we duidelijk willen zijn. Bij ons weet je waar je aan toe bent: wij willen onze leerlingen hélpen steeds zelfstandiger te worden en gooien ze niet meteen in het diepe in. Wat is het dus frustrerend dat alles nu zo onduidelijk is! Overigens is dit natuurlijk niet alleen een frustratie van het Maartens. In mijn netwerken hoor ik de roep om duidelijkheid steeds meer toenemen. Uiteraard is er in deze pandemie hoe dan ook een stuk onduidelijkheid. Maar ik moet constateren dat ons ministerie niet helpt op dit moment.
Eerst werden examenleerlingen uitgezonderd voor de belangrijkste coronaregels (afstand houden, thuis blijven) omdat het centraal examen als te belangrijk werd gezien. Moeilijk te begrijpen gezien de situatie waar de maatschappij in zit - geheel terecht staat het examen nu weer ter discussie. Op dit moment is de boodschap rond examenleerlingen en waar we ze nu precies op moeten voorbereiden weer geheel onduidelijk.
Ook is de boodschap dat leerlingen onderling afstand moeten houden, wanneer de scholen weer opengaan. In allerlei overleg tussen schooldirecteuren horen we dit met verbazing aan. Je kunt dit misschien technisch organiseren in de lokalen maar daar houdt het op. Leerlingen kruipen begrijpelijkerwijs zo snel mogelijk bij elkaar op schoot. Het feit dat de opdracht wordt gebracht als een realistische mogelijkheid betekent dat de scholen nu weer vele tientallen uren bezig zijn met het voorbereiden van scenario's, die bij de persconferentie erna weer kunnen veranderen. Mijn boodschap is: geef het onderwijs duidelijkheid! Kijk wat verder vooruit en richt besluiten in op de langere termijn. Zodat ik de leerlingen en ouders van mijn eigen school weer datgene kan bieden wat ik ze in mijn missie beloof.
Aljolt Elsakkers is rector van het Sint Maartenscollege in Voorburg.