Commissaris gezocht?

29 April 2020, 09:13 uur
Columns
mainImage

We worden vaak benaderd met de vraag: hoe kan ik commissaris worden en waar vind ik dan die vacatures? Het antwoord op die eerste vraag is heel persoonsgebonden maar voor de tweede vraag, dan is er een algemener – niet zo’n verrassend - antwoord.

Het is de moeite waard om via vacaturewebsites zoals Indeed te zoeken en om de zaterdagedities van de grote dagbladen in de gaten te houden. Websites van overkoepelden verenigingen voor toezichthouders zoals de VTW (woningcorporaties) en VTOI (zorg) delen ook vacatures voor toezichthoudende rollen. Bij een aantal websites kun je een alert instellen zodat je een bericht ontvangt als een vacature die jouw interesse heeft wordt toegevoegd.

Maar dan vind je lang niet alle vacatures. Wat opvalt is dat de gepubliceerde vacatures voornamelijk betrekking hebben op not for profit organisaties. Bij profit organisaties wordt overwegend gekozen voor een traject waarbij door de Raad van Commissarissen (RvC), of zelfs het bestuur, mensen worden benaderd. Of er wordt een searchbureau ingehuurd om kandidaten te zoeken en benaderen. Een vacature voor de RvC op de eigen website of een wervingsadvertentie van een commerciële organisatie is eerder uitzondering dan regel.

Nu is het, als non executive searchbureau, heel leuk werk om kandidaten te zoeken, maar toch pleit ik ervoor dat de standaard wordt dat alle vacatures voor een nieuw lid voor een RvC – dus ongeacht of je als organisatie de search zelf doet of deze hebt uitbesteed - open worden gecommuniceerd. En dat kan in de huidige tijden al heel eenvoudig en betaalbaar!

Mijn drie redenen om te pleiten voor open communicatie rondom een vacature voor een commissaris: zichtbaarheid, transparantie en de kans op verrassing.

Zichtbaarheid

Het delen van de vacature en dus laten weten dat de Raad versterking zoekt maakt dat mensen in gesprek gaan met je Raad, de signalen geven en met je delen waar zij denken dat versterking nodig is. Daarnaast biedt het de kans om te laten zien waar je organisatie voor staat en wat belangrijk is voor de organisatie. Zichtbaarheid versterkt hiermee de band met stakeholders en medewerkers. Het draagt bij aan vertrouwen in een organisatie. Dat kan via de eigen website of via de bedrijfspagina op Linkedin. Mede afhankelijk van de omvang van de organisatie en de kracht van het merk zie ik hoe het open communiceren van een vacature kan leiden tot veel betrokkenheid en positieve reacties.

Transparantie

Als er een nieuwe accountmanager wordt gezocht dan vinden we dat geen enkel probleem om er open over te zijn dat er nieuwe mensen worden gezocht omdat dat past binnen de groeistrategie. Maar als het gaat om een nieuw lid voor de Raad van Commissarissen dan zijn de meeste organisaties minder scheutig met informatie. Onnodig, want veel benoemingen zijn regulier en het gevolg van het rooster van afreden. Openheid en transparantie komt elke organisatie ten goede en wordt gezien als een teken van kracht.

Stakeholders kijken bij uitstek naar de top van een organisatie.

Door stakeholders te informeren over de aanstaande wisseling ben je open in wat er speelt binnen de Raad en nodig je (indirect) iedereen uit om mee te denken. Zo kan iedereen bijdragen aan de versterking van de Raad en gedragenheid van het team. 

Verrassing

Misschien wel het belangrijkste reden: open communicatie over de vacature leidt in mijn ervaring altijd tot verrassing. Natuurlijk betekent dit ook sollicitaties waarvan vrijwel direct is te concluderen dat die persoon niet matcht met wat je wilt toevoegen aan je RvC. Maar onze ervaring is dat er altijd mensen in de pen klimmen die meer dan de moeite waard zijn en die anders niet op het pad van de organisatie en de RvC waren gekomen.

Adverteren voor een vacature bij een RvC heeft ons tot op heden altijd een extra aantal kandidaten opgeleverd die we mee konden nemen naar de opdrachtgever. Innovatie kun je als organisatie nastreven. Soms word je door de buitenwereld gedwongen. Denk aan alle organisaties die nu als gevolg van social distancing en thuiswerken komen tot nieuwe businessmodellen. In alle gevallen kun je niet om innovatie heen en kun je innovatie niet voorspellen. Laat je dat ook gebeuren met kandidaten. Zorg voor een duidelijk profiel én voor de ruimte om je te laten verrassen door kandidaten die waarde toevoegen.

Zoveel goede sollicitanten dat je niet kunt kiezen? Dan heb ik nog wel een andere tip: https://www.boardrefreshment.nl/refreshment-talks-01/

De b(iz)arre tijd waarin we nu leven maakt weer heel duidelijk waarom het belangrijk is dat je een breed samengestelde raad hebt die alle doelgroepen van jouw organisatie beslaat. Het is een kleine moeite om een vacature te delen via de eigen website en Linkedin. Probeer het eens.

Marie-Leontine de Graaf

Oprichter en partner Board Refreshment