Cancelcultuur in de lucht

29 June 2022, 11:20 uur
Columns
mainImage

Na Johan Derksen, de zeehelden en Zwarte Piet is het nu de beurt aan jouw zomervakantie. Denk je na twee jaar thuisblijven door corona weer eens op vliegvakantie te gaan, word je gecanceld. Samen met 755.000 andere reizigers. Een recordaantal. Nog nooit was de cancelcultuur zo voelbaar. Het zat er natuurlijk al een poosje aan te komen. Vliegschaamte zou een keer gaan eindigen met het cancelen van vliegen. Zo’n extreem vervuilende manier van vervoer komt vroeg of laat aan de beurt. Maar deze zomer al? Massaal gecanceld worden door nota bene Schiphol? Die zagen we niet aankomen.

KLM was recent al de pineut. Milieuorganisaties wilden de reclamecampagnes over duurzaam vliegen cancelen. Een mythe vinden milieuorganisaties de claim van KLM. Misleiding vond ook de Reclame Code Commissie. Minister Kaag gelooft er nog wel in. Zij wil graag meer invloed hebben op duurzaam vliegen. Mede daarom investeerde ze nog even 220 miljoen euro belastinggeld in de technisch failliete vliegmaatschappij. Zou ze echt gaan klimaatdrammen bij de KLM? Ze verkoopt in de D66 webshop wel nog steeds de beroemde klimaatdrammer truien. Die van Rob Jetten van de kolencentrales. Met maar liefst 37% korting in de uitverkoop. Zoals veel D66 principes de laatste tijd.

Bij KLM is invloed al een tijdje in de uitverkoop. De Werelddeal Weken zijn geruisloos overgegaan in de Invloeddeal Jaren. In 3 jaar tijd heeft de vliegmaatschappij meer dan een miljard aan overheidsinvesteringen ontvangen. In ruil voor invloed. Nog zo’n mythe. Met een paar procent van de aandelen heb je als puntje bij paaltje komt natuurlijk niets te zeggen. Vergelijkbaar met de invloed die jij had op de minister van Financiën om in de luchtvaartmaatschappij te investeren.

Dat is bij Schiphol wel anders. Daar heeft de overheid 92% van de aandelen in handen. Niet erg hoopgevend dat invloed hebben als je de huidige problemen daar ziet. Schiphol is hét voorbeeld dat de overheid als aandeelhouder geen garantie voor succes is. Voor strategische organisaties zoals de Rotterdamse haven of Schiphol is de overheid als aandeelhouder nog wel te verdedigen. Maar overheidsinvloed bij bedrijven zoals KLM? Zo snel mogelijk cancelen.......!