Voorburgs Dagblad | Sloopwerkzaamheden ‘eierdoos’ alleen interieur  

Sloopwerkzaamheden ‘eierdoos’ alleen interieur  

mainImage

Maarten Reiling heeft interesse in architectuur. Ook voor die van in Rijswijk. Het gebouw van de voormalige Sijthoff Pers, in de volksmond ook wel de eierdoos genoemd, heeft zijn sympathie.

Reiling: “De reden hiervoor is als volgt: brutalisme is puur, expressief en abstract. Ondanks dat de bouwstijl al vanaf de jaren 50 voorkomt, oogt het nog steeds futuristisch. De gebouwen sluiten vaak slecht aan bij hun omgeving, en daarbij worden ze door velen als koud en afstandelijk ervaren. In het verleden zijn diverse brutalistische gebouwen al gesloopt of voorzien van een eigentijdse gevel (zoals het ministerie van Financiën). Ze gaan dan wel beter op in hun omgeving, maar ze verliezen dan ook meteen hun bijzondere karakter”.

“Nu beschouw ik mezelf als liefhebber van goede architectuur, dat is voor mij stijlonafhankelijk. Zowel historische als moderne gebouwen kan ik waarderen, zolang ze maar met liefde zijn ontworpen (en dat kun je er vanaf zien). Gebouwen geven vaak ook inzicht in maatschappelijke waarden die golden ten tijde van de bouw. Elke periode heeft zo zijn eigen sporen achtergelaten in het stadsbeeld, zowel in positieve als negatieve zin. Juist deze ontstane verscheidenheid in het stadsbeeld kan ik waarderen.”

Interieur
“De fysieke stad is als het ware een geschiedenisboek waar je doorheen kunt bladeren. Nu wil ik niet zeggen dat je dan alles maar moet behouden, er zit wel degelijk ongeïnspireerde rotzooi tussen (dat geldt voor elke bouwstijl), maar denk goed na over wat je sloopt. Wat weg is komt niet meer terug. Een stijl als brutalisme is niet veel toegepast in Nederland, en de paar voorbeelden die er nog zijn worden bedreigd in hun voortbestaan. Laten we die laatste paar voorbeelden koesteren, al is het maar als ode aan de lelijkheid. Ik moet bekennen dat ik wel even schrok toen ik de sloopmachines van Knijnenburg voor het Sijthoff gebouw zag staan. Maar gelukkig beperken de sloopwerkzaamheden zich voornamelijk tot het interieur.”