door Jan D. Swart
Nederland kan niet wennen aan het islamitische Offerfeest en de brute en massale schapenslachtpartij die daaraan vooraf gaat. Vooral actieve dierenorganisaties blijven fel protesteren tegen het ritueel slachten. Bij schapen duurt de doodstrijd soms een kwartier.
Hoewel verdoofd slachten verplicht is volgens de wet, kan er om religieuze redenen een uitzondering gemaakt worden. In België zijn de regels scherper.
Ook de Partij voor de Dieren bestrijdt het recht op ritueel slachten, maar daarmee speelt de partij in ‘’op moslimhaat en het oeroud antisemitisme’’, aldus Hanneke Gelderblom-Lankhout, oud D66-senator en lid van het OJCM (Overlegorgaan Joden, Christenen en Moslims).
In de 2e Kamer zijn vandaag door de VVD – onder andere door de voormalige Rotterdamse wethouder Antoinette Laan - vragen gesteld over de sinds gisteren gesignaleerde losse verkoop van kadavers vanuit wagens. Ze wil weten of de voedselveiligheid hiermee gewaarborgd is, ook waar die kadavers vandaan komen en welke controle op de slachting heeft plaatsgevonden?
In werkelijkheid vindt er natuurlijk nooit enige controle plaats en zal men de route ook nooit weten. Schapen worden illegaal gehouden, illegaal gevoed, illegaal ter slacht aangeboden en illegaal verkocht. ‘’Arme schapen’’, twittert het Rotterdamse PVV-raadslid Maurice Meeuwissen, die op het stadhuis zelden helemaal serieus wordt genomen, maar in het kader van dierenleed altijd des poedels kern raakt. Hij daagt op twitter ook al twee dagen Leefbaar-fractievoorzitter Joost Eerdmans uit, die normaal opkomt voor dierenrechten, maar bij het Offerfeest zwijgt. De PVV vindt dit opmerkelijk.
Politietweet
Ook een politietweet in Den Haag leidde in het kader van openbare verkoop van kadavers vanuit auto’s tot grote ophef op social media. De politie van DuinBollestreek en Leiderdorp twitterde: ‘’Dit is een legale actie. Schrik er niet van, en er hoeft geen contact met de politie gemaakt te worden, bedankt voor uw begrip.’’
De reacties logen er niet om en de agent kreeg er van alle kanten z’n vet.
Een kleine greep.
André P.C: ‘’Staat dit soms in de Tevredenheidsverklaring van de moskee dat jullie het moeten toestaan, dhimmis?’’
Tara L: ‘’In verband met het uitvoeren van lijfstraffen kunt u niet parkeren rond het Hobbemaplein. Dit is geheel volgens de sharia. Er zullen wat ongelovigen worden onthoofd en dit kan wat rommel geven. Schrik hier niet van en kom niet naar het bureau met je islamofobie, stelletje kafirs.’’
Pieter: ‘’Politie werkte in de 2e wereldoorlog braaf mee met de nazi’s. En nu collaboreert diezelfde politie met de islam. Laffe dhimmi’s.”
Gedachte achter het feest
Het Offerfeest wordt in moslimkringen het Grote Feest genoemd, omdat het in de maand van de bedevaart naar Mekka valt. Met het Offerfeest herdenken moslims dat profeet Ibrahim (Abraham) bereid was zijn zoon te offeren in opdracht van Allah. Allah hield hem op het laatste moment tegen en zei dat een ram de plaats van de zoon mocht innemen.
Het is het ultieme verhaal over trouw en devotie, dat moslims om die reden elk jaar herdenken en vieren. En dat doen ze op dezelfde manier als Ibrahim: door een dier te slachten, meestal een schaap. Het is een familiefeest, een tijd van samenzijn vergelijkbaar met Kerstmis bij christenen, en duurt drie dagen.