Subsidies: Gemeente levert tafelvoorzitters

30 April 2019, 07:19 uur
Algemeen
mainImage

Er is veel onduidelijkheid over het subsidiebeleid ontstaan. Voorburgs Dagblad zet, aan de hand van vragen van de gemeenteraad aan het College, een aantal feiten op een rijtje. De gemeente gaat met zogenaamde subsidietafels werken. 

Krijgen nieuwe partners met deze systematiek nog wel een kans?
In de huidige systematiek is het zo dat bestaande partners vanaf 1 juni een aanvraag kunnen doen voor subsidie voor het jaar daarop. Dit is meestal een vast bedrag dat jaarlijks wordt geïndexeerd. Vanaf 1 januari van het subsidiejaar kunnen nieuwe partners een
subsidieaanvraag indienen. Bij het beoordelen van de aanvraag wordt bekeken of hun aanbod een aanvulling is op dat van de bestaande partners en of er nog financiële middelen beschikbaar zijn binnen het subsidieplafond. Afgelopen jaar heeft dit geleid tot één nieuwe
vaste partner.

Bij de nieuwe systematiek kunnen nieuwe en incidentele partners tegelijk met de bestaande partners optrekken. Vanaf 1 april voorafgaand aan het subsidiejaar praten zij al mee en zij kunnen dus gelijk meedoen in afstemmen van activiteiten en de bijbehorende financiële middelen. Nieuwe partners hoeven niet meer te wachten tot de vaste partner zijn geweest. Hierdoor worden de kansen voor nieuwe partners vergroot.

Nieuwe aanbieders op uitnodiging van de tafel zelf is voor 2020 al mogelijk. In welke gevallen zou dat voor kunnen komen?
In alle gevallen. Tijdens de kick-off voorafgaand aan de inhoudelijke tafeloverleggen, gaan we voor alle tafels inventariseren welke mogelijke hiaten we zien en welke partners we hiervoor nodig hebben. Daarnaast kunnen organisaties voor incidentele projecten ook
buiten de tafels subsidie aanvragen. Zie hiervoor de mogelijkheden onder vraag 1.

7. Heeft de gemeente mensen in dienst die de rol van tafelvoorzitter goed kunnen vervullen? Hoe begeleidt de gemeente deze tafelvoorzitters?

Aan elke tafel zitten minimaal twee medewerkers van de gemeente: een tafelvoorzitter en een inhoudelijke beleidsmedewerker. Zij hebben allemaal ervaring op het gebied van subsidieverstrekking, relatiebeheer en accounthouderschappen en volgen een intern
opleidingstraject, toegespitst op hun rol. De inhoudelijke beleidsmedewerker denkt mee over ontwikkelingen en resultaten en
bewaakt de kwaliteit van het uitvoeringsplan. De tafelvoorzitter geeft het proces vorm en begeleidt dit, hij of zij bewaakt de omgangsvormen en zorgt voor passende werkvormen tijdens de overleggen. De tafelvoorzitter wordt hierbij ondersteund door een richtlijn, zie het grove proces onder vraag 4. Hierin is per tafeloverleg geformuleerd welke resultaten moeten worden bereikt.

Om de voortgang en de kwaliteit te bewaken, zijn er gestructureerde intervisie- en afstemmingsmomenten. Hierin worden onder meer de methodes en technieken om het proces te begeleiden gedeeld en worden ervaringen gedeeld, zodat er snel van elkaar
geleerd kan worden.