'Oud Voorburg' over verbreding van het A4 tracé

19 June 2020, 10:33 uur
Algemeen
mainImage
Rijkswaterstaat

Al 44 jaar stelt Wijkvereniging Oud Voorburg zich ten doel de leefbaarheid in de wijk te bevorderen. Daar zijn aspecten als luchtkwaliteit, geluidsoverlast en verkeersveiligheid onderdeel van. De vereniging heeft ca 600 leden en is niet afhankelijk van enige vorm van overheidssubsidie. De wijk heeft iets meer dan 7100 inwoners. Onze wijk, net zoals meerdere wijken in de gemeente Leidschendam-Voorburg, ligt over een lengte van 2,5 km langs de Vliet op 500 meter afstand van de A4 en tussen de spoorweg Den Haag – Utrecht en de drukke Randstadrail van Den Haag naar Zoetermeer en Erasmuslijn naar Rotterdam. We maken ons dan ook ernstig zorgen over de verkeersontwikkelingen in onze nabije omgeving.

Verbreding van het A4 tracé zal de geluidshinder voor onze wijk letterlijk dichterbij brengen en daarmee de geluidsbelasting en de vervuilingseffecten vergroten. Verhoging van de verwerkingscapaciteit van de A4 zal ook een aanvullende werking hebben op de aan-, afvoer- en verbindingswegen van en naar de A4. Zo zal de Westvlietweg – over de hele lengte pal tegen een vijftal wijken van onze gemeente liggend- extra hoeveelheden verkeer te verwerken krijgen ook vanwege ontwikkelingen op de Haagse bedrijfsterreinen die grenzen aan onze wijk en gemeente.

De Vlietzone – de gedeeltelijk nog groene ruimte tussen A4 en onze wijk – zal door de uitbreiding van de A4 onaanvaardbaar dichter tegen onze wijk aan komen schuren en dus een aantasting zijn van de ecologische waarde en hinderbeperkingswaarde die deze buffer nu nog min of meer heeft. Wij verzoeken dan ook dringend om een extra milieurapportage over deze effecten voor mens, dier en milieu in dit en aangrenzende gebieden.

Afgelopen week is door de gemeenteraad van de gemeente Leidschendam-Voorburg unaniem een motie aangenomen die pleit voor de vermindering van de maximumsnelheid op de A4. In 2018 is dit verzoek, ook gesteund door de Haagse gemeenteraad, al eens eerder aan de minister aangeboden maar niet gehonoreerd. Vele onderzoeken naar geluids- en vervuilingseffecten en naar invloed op de nachtrust hebben het belang van dit soort maatregelen al meer dan eens onderschreven.

De wijkvereniging vraagt daarom met klem om naast het aanbrengen van geluidswerende voorzieningen ook tot het gebruik van ZOAB, dan wel gelijkwaardig, asfalt. De wijkvereniging pleit ook voor samenwerking tussen de ministeries van I&W en E&K en Rijkswaterstaat, provincie en gemeenten bij het toepassen van zonne-energie opwekkende maatregelen in de geluidswallen en ecologische- en milieutoepassingen in de bufferzone tussen de A4/N14 en onze wijk. Dit met oog op de (toekomstige) CO2, Stikstof, LES en RES-verplichtingen.

Onze wijk grenst aan De Vliet. De Vliet is als trekvaart en de Vlietzone in zijn geheel, zijn als onderdeel van de erfgoedlijn Landgoederen markant onderdeel van het cultureel erfgoed van (zuid-) Holland. Op basis hun archeologische en historische betekenis is het conserveren en goed beheren van dit gebied een wettelijke taak van de (rijks)overheid. Ik verzoek u dit in uw besluitvorming mee te nemen.

Tot slot wil de Wijkvereniging Oud Voorburg nog op het volgende wijzen. Het is weliswaar geen deel van de zienswijze maar door de ligging tussen A4 de N14 de A12 en de N/A44 is de hinder aan luchtverontreiniging, fijnstof en geluid langs alle kanten aanwezig, bij elke windrichting. Er is daarom des te meer reden is om dan tenminste nu bij de A4 de juiste maatregelen te nemen.
Namens de bewoners van de wijk Oud Voorburg, de leden van de Wijkvereniging Oud Voorburg,

Hoogachtend,
Anneloes Blok
Voorzitter Wijkvereniging Oud Voorburg