Vrijdag openden Arjan van Gils, wethouder van de gemeente Rotterdam, Marc Rosier, portefeuillehouder OV-ontwikkeling van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), en Maurice Unck, algemeen directeur van de RET, de verlengde metrolijn B tussen Schiedam Centrum en Hoek van Holland Haven. De opstartfase die vanaf 30 september gold, is hiermee ten einde: ''Vanaf de eerste dag is gretig gebruik gemaakt van de metro. We tellen op weekdagen gemiddeld ruim 24.000 in- en uitstappers, en tellen al 700.000 in- en uitcheckers sinds de start'', aldus Maurice Unck.
Per maandag 4 november is de opstartfase voorbij en worden de spitsritten tot aan Vlaardingen West toegevoegd, waarmee er op dat stuk van de lijn in de spits elke vijf minuten een metro rijdt. Daarnaast wordt het busvervoer in de regio aangepast. ''Daarmee hebben reizigers in de gemeenten langs de voormalige Hoekse Lijn eindelijk de OV-kwaliteit waar ze zo lang op hebben moeten wachten'', aldus Unck. ''De grote meerwaarde is de koppeling aan het Rotterdamse metronetwerk. Dat zien we terug in de cijfers: de meeste reizigers hebben een eindbestemming nabij een van onze stations''.
Nu nog naar zee
Het laatste station van de metrolijn, Hoek van Holland Strand, komt direct aan zee te liggen. De aanleg is nog in voorbereiding. Van Gils, de verantwoordelijk wethouder van de Gemeente Rotterdam: ''Als ook het laatste stuk spoor in 2022 af is, heeft de regio er 25 kilometer metrospoor en een uniek metrostation in de duinen bij. Nu al biedt de aansluiting op het Rotterdamse netwerk veel forenzen en scholieren uitstekend woon-werkverkeer. Tegelijkertijd combineren we op deze lijn het metro- en goederenvervoer en hebben we te maken met bruggen en overgangen. Dat maakte de aanloop naar vandaag tot een complex traject en leidde tot vertragingen. Maar vanaf nu rijdt de metro en reis je in ruim een half uur van stad naar strand.''
Nú investeren in nieuwe verbindingen is noodzakelijk
Na de aanleg van de E-lijn in en de verlenging van metrolijn B is de urgentie om het metronetwerk in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) uit te breiden, er nog altijd. Rosier: ''We zijn blij dat de verlengde metrolijn B nu rijdt, je ziet dat de metro’s direct vollopen. Daarmee beantwoorden we aan een toenemende vraag naar snel en goed OV in de Metropoolregio. Ook het succes van de E-lijn illustreert dit: het aantal instappers per werkdag is sinds de start van de metrolijn van 6.000 gestegen naar meer dan 45.000 nu.''
Maar we zijn er nog niet, aldus Rosier: ''Het inwoneraantal van de Metropoolregio zal de komende decennia sterk groeien. Het aantal mensen dat hier naar toetrekt, is vergelijkbaar met het aantal inwoners van Utrecht. Dat vraagt om meer woningen, meer werkgelegenheid en betere bereikbaarheid. Er moeten straks aanzienlijk meer mensen vervoerd worden, terwijl OV en wegen nu al vollopen''.
Daarnaast staat Nederland voor een forse klimaatopgave, waardoor de urgentie toeneemt om meer mensen het OV in te krijgen. Unck benadrukt de noodzaak om nu te investeren: ''Zowel vanuit ruimtelijk als economisch perspectief is investeren nodig. Daartoe is al herhaaldelijk opgeroepen door partijen als de OESO, het IMF en VNO-NCW. Hoe sneller hoe beter, want voordat een nieuwe lijn er ligt, ben je al snel tien jaar verder. De rijksbegroting staat er goed voor, dus het geld is er. Het moet alleen nog toegekend worden aan OV-projecten.''