Noodkreet van Voorburgse over booking.com

7 April 2020, 06:45 uur
Algemeen
mainImage
De Voorburgse Andrea refereert aan een artikel in het FD.

Van een B&B en Gites word je al niet rijk. "Maar als de coronacrisis alle gasten maanden wegjaagt, heb je toch een probleem. Zeker als de machtige onlineboekingsplatforms je ook nog eens het mes op de keel zetten om geld terug te storten van de geannuleerde boekingen. We houden zo geen cash meer over", schrijft de Voorburgse Andrea.

Andrea en Ian runnen samen sinds 2001 Le PuechBlanc in de Tarn, nabij Albi. Ze hebben de 4 Gites en één B&B zelf geheel verbouwt. Andrea heeft de Hotelschool in Den Haag gedaan en Ian is Mechnical Engineer. Deze twee kwaliteiten komen nog steeds goed van pas.

Alles blijft leeg

Een droom komt uit, we hebben een mooie wijnboerderij met 2ha eigen gronfd met veel wilde bloemen en fruitbomen. De gasten kunnen hier fantastisch wandelen, eten en veel cultuur bekijken in de buurt. De grootste onzekerheid is wanneer die voortduurt. Dat geldt voor iedereen in het toerisme. Daarom is het belangrijk dat we samen, ook met de bemiddelaars op intenet solidair zijn en elkaar de schaarse boterham die we van ons spaargeld kunnen kopen, gunnen. Het is niet op te brengen als iedereen ineens zijn geld terugwil. Wel kunnen we in overleg kijken of het verblijf naar een latere periode verplaatst kan worden, waarbij de aanbetaling dan kunnen houden voor onze dagelijkse uitgaven en het voldoen van de rekeningen.

Maar booking.com en andere internetaanbieders hebben daar lak aan. Ze dwingen ons schaamteloos met dreigmails om hun klanten schadeloos te stellen. Er wordt niet eens de moeite genomen even te overleggen. We zijn dan zogenaamd hun gewaardeerde partners. De online reisagenten geven slechts gasten door voor hoge commissies, waar we ook al niet omheen kunnen.