Voorburgs Dagblad | Nieuwe strategie voor toerisme

Nieuwe strategie voor toerisme

mainImage

Met de nieuwe strategie ‘Toerisme werk(t) voor de stad 2020-2025’ wil gemeente Den Haag haar ambitie realiseren weer de tweede toeristenstad van Nederland te worden. De groei van toerisme is nodig om meer mensen in de stad aan een baan te helpen en draagt bij aan de leefbaarheid van de stad. De groei wordt gerealiseerd door het maken van bewuste keuzes zoals een uitbreiding van het toeristische aanbod in de stad en het kiezen voor kwaliteitstoerisme. De verwachting is dat het aantal toeristen de komende jaren met vijf procent per jaar kan groeien.

Richard de Mos, wethouder Toerisme, legt uit wat de gemeente gaat doen: "We houden vast aan ons toeristisch profiel: stad aan zee, koninklijke stad en stad van vrede en recht. Deze profilering spreekt een hoogwaardige doelgroep aan: de kwaliteitstoerist. Dat is een bezoeker die geld uitgeeft, op minder drukke plekken en tijden naar de stad komt en zorgt voor levendigheid zonder overlast. We willen geen bierfietstoeristen, maar gezinnen die hier hun centjes komen uitgeven. Zonder de leefbaarheid uit het oog te verliezen, promoten we toerisme. Dat is belangrijk, want vergis je niet: toerisme is een echte banenmotor. Zo maken we het leven een beetje beter voor iedereen in Den Haag."

Jos Vranken, directeur NBTC Holland Marketing, is enthousiast over de plannen: "Den Haag heeft met haar toerismestrategie 2020-2025 een sterk en toekomstbestendig beleid gemaakt. Als NBTC juichen we dit toe. Toerisme is namelijk geen doel op zichzelf maar een middel om bij te dragen aan maatschappelijke opgaves."


Foto: Digitaal Dagblad