Diesel en benzine verliezen, elektrisch scoort

15 May 2020, 16:13 uur
Algemeen
mainImage
Ingezonden

Dat de benzine- en dieselauto’s steevast terrein verliezen, dat is inmiddels wel duidelijk. Met de huidige maatregelen en de Europese planning rond de reductie van CO2-uitstoot, wordt de elektrische auto steeds verder naar voren geschoven in het aanbod aan nieuwe auto’s. Dat dit werkt, blijkt duidelijk uit de cijfers van de autobranche voor het eerste kwartaal van 2020. In het eerste kwartaal van 2019 werden nog 83.000 elektrische modellen verkocht, in 2020 was dit meer dan het dubbele met 167.000 modellen. Het marktaandeel voor de benzineauto’s kromp met 5%, de diesel mocht ruim 3% inleveren.

Opvallende cijfers – of toch niet?
De autobranche heeft ontzettend te lijden gehad van de gevolgen van de coronacrisis. Consumenten houden de hand op de knip in economisch onzekere tijden. De aanschaf van een nieuwe auto wordt daardoor in menig huishouden uitgesteld, zeker wanneer er sprake is van loonkorting of zelfs ontslag. Toch is het niet zo verrassend dat nu juist de elektrische auto terrein wint. De gebruikskosten zijn lager, er zijn tal van belastingvoordelen en het klimaatargument weegt vooral nu zwaar mee. De nieuwsberichten hebben immers wekenlang volgestaan met schone rivieren in Italië, heldere luchten boven de steden en de verbeterde situatie voor flora en fauna nu de CO2-uitstoot veel lager is.

Daar komt bij dat de markt voor elektrische auto’s sinds het derde kwartaal van 2019 grote sprongen gemaakt heeft. Niet alleen op het gebied van features en mogelijkheden, maar ook qua aanbod van betaalbare modellen. Waar het eigen spaargeld voorheen lang niet toereikend was voor een EV, is de lagere instapprijs nu hét moment om te kijken naar het aanbod voor veel consument. Hoeveel lenen en hoeveel spaargeld gebruiken, dat is een persoonlijke keuze, maar de meeste Nederlanders kiezen in deze tijden voor lage maandlasten, zonder de volledige buffer te gebruiken.

Cijfers in Nederland iets matiger
In de Europese Unie als geheel is de stijgende interesse voor de elektrische auto goed te zien. Kijken we naar de cijfers in Nederland, dan gaat het hier iets minder hard (mede omdat Nederland al voorloper was uiteraard). Het aantal verkopen van elektrische auto’s nam met 2000 toe naar 12.000 in het eerste kwartaal van 2020. De verkoop van diesels had overigens zwaar te lijden dit jaar; de verkoop was net iets meer dan helft vergeleken met vorig jaar (5.500 modellen in 2020). De verkoopcijfers van benzineauto’s namen met ruim 15% af.
De verwachting is dat deze trend nog veel sterker zichtbaar wordt wanneer de economische situatie in de Nederlandse huishoudens stabiliseert na de coronacrisis, omdat uitgestelde autoaankopen dan versneld doorgevoerd zullen worden.