Commerciële zenders voor minder reclame NPO

17 June 2019, 14:27 uur
Algemeen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

De commerciële omroepen vinden het een goed idee dat de reclame op de NPO wordt ingeperkt. De omroepen vinden de huidige constructie en de "dubbele inkomstenstroom" van de publieke omroepen oneerlijk, zegt de Vereniging voor Commerciële Omroepen (VCO) maandag in een reactie op het plan van minister Arie Slob (Media) om voor 20.00 uur geen reclame op de zenders van de publieke omroep meer toe te staan.

Volgens onder meer Talpa en RTL heeft ook het publiek baat bij de verandering. "Door een eerlijke marktwerking komt er ruimte die het Nederlandse publiek ten goede komt. Dat de politiek hierin nu een concrete stap zet, is te prijzen en noodzakelijk om een divers, innovatief en gezond medialandschap voor de langere termijn zeker te stellen", aldus de VCO.

De ministerraad stemde vrijdag in met de plannen van Slob. Naast het inperken van reclames wordt NPO 3 meer een plek voor regionaal nieuws. NPO-voorzitter Shula Rijxman stelde dat de maatregelen kunnen leiden tot opnieuw een grote bezuiniging, die de hele programmering en programmamakers hard zal gaan raken.


Door: ANP