Cliëntenstop wegens personeelstekort

12 November 2019, 20:41 uur
Algemeen
mainImage
ANP

Onlangs is de gemeenteraad geïnformeerd over de cliëntenstop voor nieuwe cliënten bij Thuiszorgorganisatie Florence/Florein in de regio, vanwege een tekort aan personeel. Door dit tekort hebben 44 inwoners momenteel geen vaste medewerker en wordt deze zorg tijdelijk verleend door uitzendkrachten en het Calamiteitenteam. In de gemeente Leidschendam-Voorburg is Florence/Florein verreweg de grootste
aanbieder van huishoudelijke ondersteuning met 1000 cliënten. Bovendien is de verwachting dat met de invoering van het abonnementstarief per januari 2020 meer mensen gebruik zullen maken van de huishoudelijke ondersteuning.

De Partij van de Arbeid stelt hoge eisen aan de nakoming van de wettelijke taak van de gemeente als het gaat om het leveren van zorg en ondersteuning aan onze inwoners. De Partij van de Arbeid is van mening dat geen enkele inwoner daarbij buiten de boot mag vallen en stelt in dit kader de navolgende schriftelijke vragen aan het College

1. Op welke wijze en hoe lang van tevoren is het college door Florence/Florein geïnformeerd over deze cliëntenstop?
2. Het college geeft in haar email aan de gemeenteraad aan dat zijn ‘vooralsnog voldoende ruimte ziet om nieuwe klanten onder te brengen bij andere aanbieders. Hierdoor is er geen acuut probleem’. Welke aanbieders zijn dit?
3. Voorziet het college bij deze aanbieders niet soortgelijke problemen?
4. Zo ja, hoe is het college voornemens deze op de korte termijn te ondervangen en de inwoners die dit nodig hebben de uren huishoudelijke hulp te bieden, zonder op hun uren te korten? Zo nee, waarom niet?
5. Het college geeft aan dat met het invoeren van het abonnementstarief per 1 januari a.s. er steeds meer mensen gebruik maken van huishoudelijke ondersteuning in onze gemeente. Dat dit het geval zou zijn, was al enige tijd bekend. Heeft de gemeente hierover afspraken met de thuiszorgorganisaties gemaakt op welke wijze zij hier op gaan inspelen?
6. Het baart de Partij van de Arbeid zorgen dat zo vlak voor de feestdagen en vlak voor de start van een nieuw zorgjaar (met waarschijnlijk veel nieuwe indicaties) een dergelijk bericht naar buiten komt. Kan het college de raad schriftelijk informeren over welke maatregelen er nu
worden genomen om huishoudelijke hulp te kunnen garanderen aan onze inwoners die hier recht op hebben? Zo nee, waarom niet?
7. Is het college bereid de raad, na invoering van het abonnementstarief per 1 januari a.s., periodiek te informeren over de voortgang hieromtrent? Zo ja, hoe vaak? Zo nee, waarom niet?