Betere bereikbaarheid Damcentrum

8 June 2019, 20:06 uur
Algemeen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

De komende periode worden maatregelen genomen om de bereikbaarheid en leefbaarheid in het Damcentrum te verbeteren. In de eerste plaats wordt een aantal maatregelen uit Benutten zoals bedoeld uitgevoerd. Daarnaast worden het komend half jaar de opties selectieve toegang en aanleg brug verder uitgezocht alvorens hierover een definitief besluit te nemen.

Wethouder Juliette Bouw: “Betere bereikbaarheid van het Damcentrum is een speerpunt van dit college. Of je nu de boodschappen doet, een avondje naar het theater gaat, gezellig een hapje wilt eten of je woont er, het Damcentrum moet voor de bewoners, ondernemers en bezoekers leefbaar en bereikbaar zijn. Daarom kiezen we voor een divers pakket aan maatregelen, waarbij we ook inzetten op resultaten voor de korte termijn”. 

Om de bereikbaarheid op de korte termijn te verbeteren wordt voortgebouwd op Benutten zoals bedoeld. Het gaat onder meer om de introductie van dynamische route-informatie panelen (DRIPs), de herinrichting van de Nieuwstraat, intelligente verkeersregelinstallaties op de Noordsingel en aanleg van de plateaus in het Damcentrum. Ook wordt de komende jaren gewerkt aan de herontwikkeling van de N14. 

Het Damcentrum is een verblijfs- en ontmoetingsgebied en niet geschikt om grote hoeveelheden doorgaand verkeer te verwerken. Het voortbouwen op Benutten zoals bedoeld moet ervoor zorgen dat het doorgaande verkeer kiest voor routes en wegen die daarvoor aangelegd zijn, zoals de Noordsingel of de N14. 

Selectieve toegang en brug 

Uit een door Antea uitgevoerd onderzoek komt naar voren dat de uitgevoerde en in voorbereiding zijnde maatregelen van Benutten zoals bedoeld in 2030 niet leiden tot voldoende afname van het doorgaand verkeer in het Damcentrum. De oplossingen van selectieve toegang en de aanleg van een brug, dan wel een combinatie van beiden, zijn onderzocht op verkeerskundige effecten. Dit gaat om de totale verkeersintensiteit, verliesuren van het verkeer in de spits en de wachttijden per kruispunt. Daarnaast is ook gekeken naar de effecten voor de geluids- en luchtkwaliteit en wat de kosten van de verschillende opties zijn. 

Op dit moment zijn er nog te veel financiële en juridische vragen en onduidelijkheden om tot een definitief besluit te kunnen overgaan. Vragen die nog moeten worden uitgezocht zijn bijvoorbeeld of het Openbaar Ministerie instemt met deze vorm van selectieve toegang en of de Provincie Zuid-Holland toestemming geeft voor een extra brug. Daarnaast wordt het gesprek voortgezet met de bewoners en ondernemers van de verschillende wijken in onze gemeente om het draagvlak voor deze maatregelen te onderzoeken. 

Wethouder Juliette Bouw: “Ik had graag nu al duidelijkheid willen bieden over de definitieve maatregelen. Er is meer tijd nodig. Ik begrijp dat dit vervelend is voor de bewoners en ondernemers in het Damcentrum, maar zorgvuldigheid gaat voor. We gaan het komend half jaar hard aan de slag, zodat we voor de kerst of zo spoedig mogelijk daarna een definitief besluit kunnen nemen”. 

Ontwikkeling Klein Plaspoelpolder

Voor de ontwikkelingen bij Klein Plaspoelpolder betekent dit dat tot aan definitieve besluitvorming een ruimtereservering blijft voor een brug op het terrein van de voormalige Mebinlocatie en een gedeelte van het voormalige afvalbrengstation. Op de rest van de locatie wordt de planontwikkeling, het slopen van bestaande gebouwen en de voorbereiding van het bouwrijp maken, voortvarend opgepakt en uitgevoerd. 

 

 


Door: Gemeente Leidschendam- Voorburg