Ted van der Valk, bedrijfsleider van Van der Valk Den Haag-Nootdorp, blikt in een openhartig gesprek met de journalisten Bart Bakker en Monique Brus van Voorburgs Dagblad terug op het afgelopen jaar en geeft de ambities aan voor de komende jaren. ,,Binnen het concern Van der Valk beschouwen wij onze medewerkers als familie’’, is de conclusie van het interview.

Ted van der Valk zijn kantoor is het gehele Van der Valk Den Haag-Nootdorp. Een ‘Valk’ hoort volgens de 27-jarige Nootdorper zoveel mogelijk tussen de gasten te lopen. Dat is de sleutel tot een succesvol hotel/restaurant.

,,Van afwasser, tot aan de schoonmaakster, chefkok en de familieleden van Van der Valk. Iedereen is gelijk en heeft dezelfde missie, namelijk de gasten een geweldig en geslaagd verblijf bezorgen’’, benadrukt Ted van der Valk. ,,De ‘Valken’ komen uit een goed nest en door hard werken word je een gouden koets gegund. Maar het is wel een gouden koets die we iedere dag moeten poetsen’’.

Effy van der Valk in de keuken bezig met het bereiden van een zeewolf.

Missie

Ted van der Valk praat vanuit z’n hart. Hij heeft in het leven met z’n familie bepaalde doelen voor ogen. Sterker nog, duurzaam ontwikkelen en vanuit het ondernemerschap een natuurlijke leider worden, is zijn levensmissie. ,,Een lange samenwerking met iemand staat voorop’’, vertelt hij. ,,Je kunt fouten maken, maar we geven graag mensen het vertrouwen. Ik ben niet vanuit de hiërarchie een persoon die de baas is. Het gaat om een natuurlijke vorm van leiderschap en respect voor elkaar’’.

Inspiratie

Ted van der Valk werd geïnspireerd door een boek, genaamd ‘Creëer Magie’. Dit is een boek dat is geschreven door Joe Cockerill en gaat over de CEO van Walt Disney. ,,Alles wat hij deed, had betrekking op 40.000 tot 50.000 werknemers op één plek’’, aldus Ted van der Valk. ,,Hij ging met al zijn medewerkers het gesprek aan om te luisteren. Ik ben dit begin van het jaar ook gaan doen. Dit resulteerde in 168 gesprekken in drie weken tijd. Ik deed dit samen met Sandy Olsthoorn, iemand die hier al lang werkt. We hebben tien minuten onze mond gehouden en alleen maar geluisterd. Het was een mooie ervaring. Ik kwam er achter dat mensen geniaal en briljant zijn. Tachtig procent van veel oplossingen komt uit henzelf. De helft vond alleen al de tijd die ik voor hen nam heel bijzonder, een kwart had veel verbeterpunten en een kwart vond dat het prima ging’’.

Plezier

Het resultaat was dat Ted van der Valk besloot om tot een andere bedrijfscultuur over te gaan, waarin het plezier voorop moest staan. Mannen als Wouter Verkerk en Milo Berlijn, die gespecialiseerd zijn in begeleiding en coaching, hebben daarin ook een rol gespeeld. ,,Dit hele proces heeft geleid dat er naast plezier een enorme saamhorigheid en goede sfeer ontstond’’, zegt Ted van der Valk. ,,De focus kwam te liggen op 20 procent verbetering en niet op 80 procent waardering waar men zo gevoelig voor is. Positieve energie doet wonderen. De voldoening, het enthousiasme en de motivatie onder onze  medewerkers werd steeds groter. In januari gaan we weer zo’n gespreksronde doen’’.

Topsport

,,Weet je, het is een vorm van topsport om iedere dag bij Van der Valk actief te zijn’’, vervolgt Ted van der Valk. ,,Denk hierbij aan de onregelmatige werktijden, relatief veel sjouwwerk en het moet allemaal behoorlijk snel. Daarbij is de gast mondiger geworden en heeft hoge verwachtingen. Het mooie is dat we meestal voldoende personeel hebben. Ik ben overigens tevreden over de omzet, maar het kan altijd beter. Tot nu toe hebben we elk jaar geplust. Toen zei iemand binnen het bedrijf: ‘Ted, we raken toch ooit het plafond, waarop ik zei: ‘dat is waar, maar dan gaan we gewoon door het plafond heen’.

Openingsfoto. Ted van der Valk serveert zelf een zeewolf uit.

Door Bart Bakker

Foto’s Monique Brus.