Scoren met goed vakmanschap

12 October 2018, 16:27 uur
Algemeen
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

‘Scoren met goed vakmanschap’. Onder dat motto kwamen zo’n zestig directies van bedrijven in de installatie- en elektrotechniek op 9 oktober bijeen in het Sparta Stadion. InstallatieWerk Zuid-Holland (IWZH) hield er een bijeenkomst om oplossingen te vinden voor de groeiende vraag naar vaklieden. De SER waarschuwde al dat de energietransitie dreigt te stranden door het tekort aan ‘handjes’. Als het aan opleidingsbedrijf IWZH ligt, gaat dat niet gebeuren.

Ondernemen doe je niet door vallen en opstaan, maar door staan en opvallen, is de gedachte van IWZH. Investeren in het merk, wellicht al vanaf de basisschool, is een van hun speerpunten. Naast anticiperen op de snelle ontwikkeling der techniek en het duurzaam omgaan met nieuwe én huidige medewerkers.

Gezond uitgangspunt

Het gaat goed met IWZH, zo bleek tijdens de bijeenkomst. De directies zijn tevreden en de solvabiliteit van het opleidingsbedrijf ligt ruim boven de 70 procent. Een zeer gezonde en stabiele situatie om te investeren in opleidingen die aansluiten bij de actuele vraag. En juist door de directe samenwerking met de bedrijven is IWZH daarvan beter op de hoogte.

Duurzaam in techniek en personeel

‘Focus naast de korte termijn, op de lange termijn’, is een advies van Will van der Zwet, directeur van IWZH. ‘Kijk niet alleen naar duurzame technieken, maar ga duurzaam om met je personeel.’ Dennis Roomer, voorzitter IWZH: ‘De instroom en ontwikkeling van medewerkers begint bij ons als directies. IWZH is bezig met nieuwe opleidingssamenwerkingen, het vergroten van instroom en doorstroom en de focus op nieuwe technieken. Het eerste warmtepompcentrum van Nederland, onze techniekcampus in Hardinxveld en onze duurzaamheidsfabriek in Dordrecht zijn daar voorbeelden van. Van de bedrijven verwachten wij dat de leerlingen een verlengstuk zijn van hun onderneming en niet voor tijdelijke inleen. Een reactie uit de zaal: ‘De leerlingen staan op de pay-roll bij IWZH, maar ze moeten zich volwaardig medewerker van het bedrijf voelen’.

Samenwerken aan winnaars

Dit was ook een van de adviezen van Spartaan Dolf Roks, Hoofd Jeugd Opleiding bij Sparta. ‘Onze voetballers moeten Sparta zien als hún club. Zich medeverantwoordelijk voelen voor het succes. Elke dag de beste willen zijn. Het gevoel hebben dat ze erbij horen en ertoe doen. Datzelfde geldt in bedrijven, en dat besef begint bij de directie. Als er een beetje talent is, komt met de passie het resultaat. Feedback is goed, maar is defensief. Probeer toekomstgericht te stimuleren, dus ‘Feed forward’. Zorg voor mobiliteit en maak ontwikkeling zichtbaar.’

Hybride vakmensen

Kees Westdijk, opleidingscoördinator IWZH: ‘Qua branche zitten we op een kantelpunt. Houden we (ook) vast aan de traditionele vakopleidingen of moeten we opleiden voor hybride vakmensen, dus E en W in één pakket. Met de energietransitie zien we steeds meer koeltechniek samenkomen met elektrotechniek. Ook de robotisering is een actueel onderwerp.’ Roomer: ‘In Japan worden al robots ingezet vanwege het arbeidstekort als bijvoorbeeld metselaar. Ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat dit in Europa ook werkelijkheid wordt.’

Speel in op motivatie jongeren

Op de vraag van penningmeester Job Knoester van IWZH of bedrijven nog ideeën hebben, vertelt Bart Bouwmeester, directeur Elektro Groeneweg, tijdens de netwerkborrel over het Bèta Mentality model. ‘Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 87% van de jongeren geïnteresseerd is in een toekomst in de bèta-techniek, slechts 20% kiest er uiteindelijk voor. Het Bèta Mentality-model maakt duidelijk dat de ene bèta de andere niet is. Zo is de ene jongere bijvoorbeeld gericht op carrière (de carrière bèta) en de ander op hoe hij nuttig kan zijn (de mensgerichte generalist). Volgens dit model moet je om jongeren te werven inspelen op hun motivatie.’

Kwaliteit wint

De avond in het Sparta Stadion leert dat er voldoende enthousiasme in de branche zit. Roomer: ‘Als IWZH willen we de verbinding met de partnerbedrijven verstevigen, inzetten op een vaste bron van werving, investeren in ons merk en met onze nieuwe opleidingscentra inspelen op de energietransitie. Ik ben ervan overtuigd dat je met een gekwalificeerd team de wedstrijd uiteindelijk wint. Opleidingsbedrijf én ondernemers scoren met goed vakmanschap.’