Fractie Hohage kreeg de afgelopen maanden tientallen meldingen van ouderen. Het zijn klachten over de houding van de gemeente en ook over Woej. ,,De verantwoordelijk wethouder, Kist, praat alleen maar over kopjes koffie die samen met ouderen gedronken moeten worden. Beleid, visie, informatie? Wethouder Kist geeft niet thuis. Veel van wat de gemeente zou moeten doen is zonder beleid of visie overgeheveld naar Woej. En dat is het probleem. Ouderen en Woej: dat is geen goed huwelijk”, aldus Hohage in een verklaring vanochtend. ,,De ouderenconsulenten van Woej zitten in de Oranjehoek in Voorburg. Daar komt geen openbaar vervoer”.

,,Die consulenten zijn dus vrijwel onbereikbaar voor ouderen uit Stompwijk, Leidschendam en  Voorburg-west en -noord. Telefonisch zijn zij niet altijd te bereiken, en mocht dat wel zo zijn dan wordt een afspraak voor een gesprek gemaakt. Maar in dat gesprek blijkt dat de kennis van de consulenten onvoldoende is. Niet meer dan die van een goedwillend vrijwilliger, volgens vele reacties bij fractie Hohage”.

,,Wat de consulenten voornamelijk doen is doorverwijzen en papieren meegeven die men thuis moet invullen, want helpen met invullen doen zij niet. “Daarvoor moet u naar een administratiebureau,” was één van de opmerkingen naar oudere inwoners. En dan de informatievoorziening voor ouderen door Woej. Leuk gepromoot door onze wethouder. Deze ‘informatievoorziening’ gaat via het (gratis) Krantje en is slecht, men mag blij zijn het Krantje wekelijks te ontvangen. Geen duidelijke lijst met telefoonnummers en alle andere informatie die ouderen nodig hebben. Woej zorgt wel voor wat opvang en bezigheidstherapie voor ouderen. Andere taken ten aanzien van ouderen: Woej loopt simpelweg achter of is de weg kwijt. De wethouder en Woej zeggen dat op internet veel dingen te vinden zijn of dat men op verscheidene plaatsen in de gemeente folders in informatierekken kan vinden”.

Zoals bekend: veel ouderen gebruiken geen internet, en de informatierekken zijn vaak leeg. Philippine Hohage: “Velen denken met smart aan de Ouderengids 2010 – 2011 waarin alle informatie stond die ouderen nodig hebben. Ouderen zijn veel zelfstandiger dan het college denkt. Geef ze weer een papieren Ouderengids, laat ze zelf hun hulp uitzoeken. Dat scheelt in consulenten van een gesubsidieerde organisatie die het zelf helaas niet weten, en het scheelt veel telefoontjes naar het algemene nummer van de gemeente waar ook geen goed antwoord komt. College toon visie en verantwoordelijkheid. Kom met een goed ouderenbeleid wat zo snel mogelijk uitgevoerd wordt.”

foto VD archief. Ap de Heus. Ouderen worden aan hun lot overgelaten.