Populair in China (2)

4 December 2018, 08:53 uur
Politiek
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar



Van 1 t/m 8 december gaat de gemeente Den Haag onder leiding van wethouder Richard de Mos (Economie) op handelsmissie naar China.




”Het is bijzonder om hier te zijn. Tijdens mijn eerste bezoek aan China reist een delegatie Haagse ondernemers samen met The Hague Business Agency / The Hague & Partners mee om de Chinese markt te verkennen. En laat me je vertellen: die is gróót. Vanaf Lotus Hill kun je de immensiteit van de stad, die maar in enkele tientallen jaren uit de grond is gestampt, goed zien.


Alleen in Shenzhen, waar ik op het moment van schrijven nog een paar uur ben, wonen 20 miljoen mensen. Allemaal druk op hun nieuwste mobieltjes turend, driftig typend in alles-in-een-apps als WeChat. Dat is WhatsApp, Facebook en je bankomgeving in één. Best wel handig!

In 1978 was de aan Hong Kong grenzende stad nog een simpel vissersdorp met 30.000 inwoners. De economische groei van China is ongelofelijk en indrukwekkend: tot 2016 ging dat met 10 procent per jaar. Nu ligt dat percentage een paar procentpunt lager, heb ik me tussen de dimsum, potten thee en werkbezoeken aan bedrijven als Huawei en Konka door laten vertellen. Voor ons als stad liggen daar kansen. Bijvoorbeeld op het gebied van toerisme. De Chinezen hebben meer te besteden en komen zich graag verwonderen in Europa, Nederland en meer specifiek Den Haag.
Hoewel ik nu aan de andere kant van de wereld ben, ben ik een groot fan van vakantie in eigen land. Waarom weggaan als er in Nederland zoveel te doen en zien is? Dat is wat ik de Chinezen hier in Shenzhen bij iedere gelegenheid vertel. Kom naar Den Haag, want hier valt wat te beleven! Den Haag is de enige grote stad aan zee van Nederland. Het Mauritshuis en het Eschermuseum zijn samen met het Binnenhof echte publiekstrekkers. En ons winkelgebied, door de manager van de Bijenkorf tijdens het debat over onze winkeltijden al de Champs-Élysées van Nederland genoemd, wordt met de dag aantrekkelijker. En voor de Chinees met heimwee hebben we een levendig Chinatown. Dit verhaal over mijn en onze stadstrots landt goed bij de gastheren.


In Shenzhen tekende ik namens de gemeente voor een samenwerking met CityPlus, om niet alleen het Haagse bedrijfsleven te helpen tijdens een matchmaking event, maar ook om Den Haag flink te promoten bij de relatief jonge bevolking in de Chinese stad. CityPlus is een online platform van Shenzhen. Wij krijgen, naast 68 andere wereldsteden, nu extra aandacht bij de lokale overheid, bedrijven en toeristen. Een win-win-situatie.

Op dit moment komen de meeste toeristen in Den Haag uit België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. In de loop der jaren blijven Chinezen steeds vaker een nachtje een uiltje knappen bij ons: van 4.000 overnachtigingen in 2014 tot 10.000 in 2017 en 12.000-14.000 in 2018. Toerisme is belangrijk voor onze stad: 1 op de 10 Hagenaars werkt in de vrijetijdssector.


Ook ontmoette ik vandaag de locoburgemeester van Shenzhen, niet ver van de door Rem Koolhaas ontworpen beurs van Shenzen. Met de locoburgemeester heb ik direct afgesproken dat hij naar Den Haag komt om op economisch en toeristisch vlak meer te gaan samenwerken. Hij zegde op zijn beurt toe dat hij actief bedrijven en toeristen werft en aanspoort om richting Den Haag af te reizen. We kunnen nog wel een paar Chinezen gebruiken om ons hoogwaardig toerisme en de lokale economie een extra boost te geven.’