Iemand die een door een ramp getroffen plaats bezoekt als ware het een toeristische attractie: dat is de definitie van een ramptoerist. Maar hoe noemen we hun opvolgers? Mensen die niet alleen stilstaan bij rampen of ongelukken, maar er ook nog foto’s van maken en die online zetten?

Eh, persfotografen…? “Nou nee,” zegt Cor Spruijt, woordvoerder van de politie in Den Haag. “Juist met journalisten en foto-journalisten hebben we eerlijk gezegd prima afspraken waar zij zich ook aan houden. Daar hebben we geen problemen mee. Zij weten op gepaste afstand te blijven, hinderen ons niet en gaan doorgaans echt wel ethisch te werk.”

Anders is dat volgens de politiewoordvoerder met het ‘gewone publiek’.

Ramptoeristen deden hun intrede, toen files aan de andere kant van de snelweg veelal langer bleken dan aan de kant waar het ongeluk was gebeurd. Kijken kost immers tijd. Maar volgens de politie is het inmiddels, helaas, kijken 2.0 geworden, ofwel: ramptoerisme 2.0. Want het blijft niet alleen meer bij kijken, nu wordt er met de mobiele telefoon ook driftig gefotografeerd. En soms staan slachtoffers eerder herkenbaar met een foto online dan dat nabestaanden zijn geïnformeerd. “Dat is te triest voor woorden,” zegt Cor Spruijt, “en totaal onethisch. Zodra wij dat zien en denken dat er een strafbaar feit is gepleegd, schakelen we de officier van justitie in. Helaas is het niet altijd eenvoudig mensen te achterhalen, die dit soort wanstaltige acties uitvoeren en foto’s op social media delen.”

Het is echter niet alleen een kwestie van ethiek. Ook de verkeersveiligheid komt in het geding. Cor Spruijt: “We hebben dat deze week weer gezien op de A4, bij de brandende vrachtwagen ter hoogte van Schipluiden. Mensen die met het autoraampje open rijden en tegelijkertijd foto’s maken met hun mobiele telefoon. Dat is strafbaar gedrag.”

De aanwezige politie, druk met het ongeluk zelf, heeft meestal geen tijd om bij dit strafbare handelen kentekens te noteren en bestuurders later te verbaliseren. Maar de politie Den Haag sluit niet uit dat daar verandering in komt en dat dit binnenkort alsnog gaat gebeuren met behulp van een speciaal voor deze taak aangestelde fotograaf.

Foto VD.

Bron Dagblad070

Niet voor niets heeft de politie Den Haag deze week met behulp van schildpad Edward (‘Every Day Without A Road Death’) extra aandacht gevraagd voor de nieuwe campagne verkeersveiligheid. Gisteren kreeg Haagse Emmy Munier nog een Edward en een bos bloemen van de politie uitgereikt, omdat zij voor de campagne de winnende slagzin heeft verzonnen: ‘Rij met je hoofd, handen en hart en zorg voor Edward.