Iedereen vindt het leuk om korting te krijgen. Korting geeft je het gevoel dat je goed zit en dat je nergens meer naar om hoeft te kijken. Zorgverzekeraars spelen daar met hun marketing handig op in en geven royaal ‘kortingen’ weg aan de vele collectiviteiten waarbij je je kunt aansluiten. Als je de premies met elkaar gaat vergelijken, blijkt het voordeel er helemaal niet te zijn. Volgens DSW-topman Chris Oomen, (foto) die ooit bij ADO Den Haag de reclame van DSW op het shirt vanwege spreekkoren liet afplakken, is het een sigaar uit eigen doos.

‘Om korting te kunnen geven op de zorgverzekering worden premies eerst hoger dan noodzakelijk vastgesteld’, aldus DSW. ‘Vervolgens wordt die opslag als zogenaamde korting weer weggeven. Zo kan gemakkelijk onzichtbaar blijven dat de korting die u denkt te hebben, eigenlijk een sigaar uit eigen doos is’.

Minister Bruins wil dat er een eind komt aan deze fictieve korting, die vooral als marketinginstrument wordt gebruikt. Hij verlaagt de maximale collectieve korting vanaf 2020 naar vijf procent. Een goede zaak, maar wat DSW betreft is vijf procent nog steeds te veel. Chris Oomen: ‘’Als je vaststelt dat die korting nep is, is die ook nep als het vijf procent is. Er is niets dat het geven van korting rechtvaardigt, behalve dan het belang van de verzekeraar zelf.’’

‘’Een aankoop is een stuk aantrekkelijker als je er korting op krijgt’’, vervolgt de directeur van de zorgverzekeraar met de hoofdvestiging in Schiedam, maar de totale Randstad als verzorgingsgebied. ‘’Het hoeft niet eens een voordeel te zijn, de schijn van een meevaller is vaak al genoeg om mensen over de streep te trekken. Dat doet me denken aan dat verhaal over die marktkoopman die aardbeien verkocht voor € 3,25 per bakje of 3 bakjes voor een tientje. Veel kopers besloten dit buitenkansje niet aan zich voorbij te laten gaan en namen drie bakjes voor een tientje. Of het allemaal echt gebeurd is, weet ik niet, het lijkt me namelijk niet zo goed voor het vertrouwen in die koopman, maar ik ben geneigd het te geloven. Collectiviteitskortingen op de basisverzekering, waar massaal gebruik van wordt gemaakt, zijn immers ook een sigaar uit eigen doos