Maak je vooral geen zorgen als je hier nog nooit echt diep over nagedacht hebt. Je bevindt je dan in goed gezelschap. De meeste mensen denken er niet vaak over na hoe zij denken en besluiten nemen. Als mensen er wel over nadenken, is er vaak een onderliggende overtuiging: “Och, de manier waarop ik denk zal toch niet zoveel afwijken van die van de mensen waar ik veel mee omga”.

Het brein, en wat dat doet met de informatie die er binnen komt, is mijn hobby en werk. Een jaar of acht geleden ben ik op zoek gegaan naar een manier om leerlingen (10 – 18 jaar) inzicht te geven in hoe ze communiceren, hoe ze zich gedragen. Als senior consultant in het bedrijfsleven deed ik dat namelijk regelmatig met teams volwassenen.

Tijdens deze zoektocht vond ik het Emergenetics profiel , een Amerikaanse vragenlijst die nog veel meer deed dan wat ik zocht. Deze vragenlijst bracht ook in kaart hoe mensen denken. Ik werd zo enthousiast dat ik hem ben gaan vertalen naar het Nederlands, speciaal voor de kids.

Maar hoe denk jij nu?

De makkelijkste manier om je eigen denken te beoordelen is te bedenken: wat heb ik nodig om een besluit te nemen? Denk terug aan de laatste keer dat jij een lastig besluit moest nemen. Waar dacht je toen aan?

  • Analytische voorkeur – als jij eerst de feiten en gegevens van de situatie nodig had voordat je een besluit kon nemen;
  • Conceptuele voorkeur – als jij na ging denken over hoe dit besluit de toekomst zou beïnvloeden of als je vooral positief was omdat het iets nieuws, visionairs was;
  • Relationele voorkeur – jij dacht gelijk aan de mensen die door dit besluit geraakt zouden worden. Jij moest eerst weten wat het effect van het besluit op betrokkenen zou zijn;
  • Structurele voorkeur –Jij wilde gelijk weten of dit besluit al eerder genomen was. Was toen het resultaat succesvol? Je wilde de praktisch implicaties van dit besluit kennen.

Als het goed is ben je net bij de laatste denkvoorkeur aangekomen en heb je je in alle vier de denkvoorkeuren wel een beetje herkend. De meeste mensen hebben twee echte voorkeuren en de andere twee passen ze wel eens toe, maar in mindere mate.

Als jij onder tijdsdruk een besluit moet nemen, dan toets jij dit besluit aan jouw twee voorkeur-denkstrategieën:  als het daarmee klopt, neem jij een positief besluit.

Tot nu toe gaat deze column over wat er in jouw eigen hoofd gebeurt. Wat ik persoonlijk erg interessant vind, is dat deze vragenlijst jouw denkvoorkeuren afzet tegen een hele grote database (meer dan 60,000 volwassenen). Daarmee krijg je inzicht hoe jij je verhoudt tot die database. Het vertelt je waar jouw talenten zitten.

Talenten is iets anders waar veel mensen een verkeerde aanname over doen: als jou iets heel goed en makkelijk afgaat ‘dan zal het wel geen talent zijn’. Op school begint dat al: de meeste aandacht en tijd gaat naar dat waar jij NIET goed in bent. Een Nederlands trekje met betrekking tot talenten: ‘ Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’

Wil je hier meer over weten?
Dan heb je een buitenkansje:
op 4 November is er een kennismakingsworkshop een echte ‘Meeting of the Minds’ in Leidschendam-Voorburg.

Algemene informatie over denkvoorkeuren vind je hier

Schrijf je in voor de: Meeting of the Minds op 4 november (ook als je niet in het onderwijs werkt).

Marjolein van Bodegom is psycholoog, opgeleid aan de universiteit van Nijmegen, is gespecialiseerd in hoe mensen leren, denken en hun informatie verwerken. Zij doet momenteel promotieonderzoek bij de universiteit van Maastricht en is grondlegger van de MILS leerstrategie onderzoek.

www.vanbodegom.eu