Column Remco Hulsbergen, directeur van de VMBO-school Veurs Voorburg uit de Horvettestraat. ,,Wat een heerlijke inkopper die stelling over bevoegde leraren lichamelijk opvoeding voor de klas tijdens gymlessen  op basisscholen. Natuurlijk dienen alle gymlessen door bevoegde lo-ers gegeven te worden! Wanneer je kijkt naar de motorische ontwikkeling van kinderen is er een aantal momenten die cruciaal zijn voor de verder ontwikkeling. Een kind van ongeveer een jaar moeten leren kruipen, een kind van twee jaar leert of kan net lopen en zo kan ik doorgaan…Vanaf het vierde jaar gaat de fijne motoriek een steeds belangrijker rol spelen en leren kinderen hun lijf te beheersen en gecontroleerde bewegingen uit te voeren.”

,,In de meeste gevallen hobbelen kinderen gewoon met de stroom mee. Het gaat er om te kunnen signaleren waar motorische ontwikkeling stagneert en weten wat je daaraan kunt doen. Kinderen die motorisch gezien minder vaardig zijn kunnen vaak onvoldoende meekomen tijden het spelen op straat of het schoolplein Dit heeft invloed op hun sociale contacten en hun emotionele ontwikkeling”.

,,Natuurlijk ben ik niet volledig objectief, of eigenlijk helemaal niet…. Ik ben zelf jarenlang actief geweest als leraar lichamelijke opvoeding. De leraar lichamelijke opvoeding is in onderwijsland specialist op het gebied van bewegen. Leuk zo’n specialisatie bewegingsonderwijs van een paar weken op de PABO, maar daar leer je niet wat hèt vakmanschap inhoudt.”

,,Ik ben zelf werkzaam op de mooiste en leukste school voor VMBO van Nederland: Veurs Voorburg. Ook in het voortgezet onderwijs en bij ons school gaat de discussie regelmatig over vakmanschap. Wanneer je kinderen van onze doelgroep, tussen 12 en 17 jaar, echts iets wilt bijbrengen dan heb je daar specialisten voor nodig; mensen die de kneepjes van hun vak beheersen maar minstens zo belangrijk ook de kneepjes van het omgaan met deze kinderen. In het vmbo hobbelen de kinderen over het algemeen minder makkelijk met de stroom mee. Daar moet je oog voor hebben.”

,,Onze leraren tonen naast basisvaardigheden die je van elke leraar mag verwachten ook complexere vaardigheden. Dit betekent dat ze het onderwijs, ondersteuning en zorg afstemmen op onze doelgroep. Uit onderzoek van de onderwijsinspectie blijkt dat ruim 40 procent van de leraren in het vmbo naast de basisvaardigheden ook deze complexere vaardigheden tijdens de les laten zien. Vakmensen dus. Bevoegde leraren met vmbo-DNA.”

,,Leraren om trots op te zijn. Neem je de ontwikkeling van kinderen serieus dan zet je dus vakmensen voor de klas, want vakmanschap is nog steeds meesterschap.”