Het praktijkexamen B gaat per 25 maart 2019 op meerdere punten veranderen. Dat laat het Rijswijkse hoofdkantoor van  het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) vrijdag met een persbericht weten. Zo moet er tijdens het examen gebruik gemaakt worden van een navigatiesysteem en krijgen de bijzondere verrichtingen een update.

Sinds september 2011 zit er in iedere examenauto een navigatiesysteem. Het gebruik hiervan voor het examenonderdeel zelfstandig routerijden was voor de examinator tot nu toe nog optioneel. Door van de navigatie een standaard onderdeel te maken, wil het CBR aansluiten op de dagelijkse praktijk waarin de meeste Nederlanders navigatieapparatuur in hun auto hebben.

Twee onderdelen komen te vervallen: de ‘clusteropdracht’, waarbij de examinator een reeks van drie tot vijf route-opdrachten geeft (‘eerste links, bij rotonde tweede rechts’) en het rijden naar een oriëntatiepunt (‘rij naar het station’).

Bijzondere verrichtingen

Bij de bijzondere verrichtingen verdwijnt de stopopdracht verdwijnt en maakt plaats voor recht achteruit rijden. Daarnaast worden de opdrachten voor de bijzondere verrichtingen (inparkeren, bocht achteruit rijden, omkeren door te steken, omkeren door een halve draai en de hellingproef) preciezer.

Situatiebevraging

Verder wordt de situatiebevraging per 25 maart uit het examen gehaald.  Dit blijft wél een onderdeel van de tussentijdse toets. Daarmee kan het bijdragen aan gevaarherkenning, vooral als hieraan extra aandacht wordt besteed in de rijopleiding. De situatiebevraging blijft ook gehandhaafd bij T-praktijkexamens.

Foto: ANP