85% van mannen heeft hulp partner nodig bij kledingkeuze

18 December 2018, 11:26 uur
Geld & Recht
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

De Nederlandse man wordt sterk beïnvloed door zijn partner bij zijn kledingkeuze. Dat blijkt uit een onderzoek dat herenmodewinkel Only for Men en onderzoeksbureau Markteffect hebben uitgevoerd onder ruim 1.100 Nederlandse mannen.

Naast het onderzoek naar de mening van de mannen, is er ook onderzoek gedaan naar de (vrouwelijke) partners van de mannen. Frappant: vrouwen geven zelf aan minder (vaak) invloed te hebben op de kledingkeuze van hun partner, namelijk 67% van de vrouwen. Blijkbaar denken vrouwen toch dat ze minder invloed hebben.

Verschil vrouwelijke of mannelijke partner

Er zit een duidelijk verschil in het hebben van een mannelijke of vrouwelijke partner. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat mannelijke partners minder invloed hebben op hun partner dan vrouwelijker partners. Van de mannen met een mannelijke partner geeft 61% aan dat hun partner invloed heeft op hun kledingkeuze. Bij mannen met een vrouwelijke partner ligt dit percentage een stuk hoger, namelijk 88%.



Rollen van de partner tijdens het shoppen

Uit onderzoek blijkt dat de meeste partners (57%) mee gaan winkelen en hierbij een helpende, adviserende rol heeft. Hierna volgen de partners die een beïnvloede, sturende rol hebben tijdens het winkelen (23%). Het kleinste deel van de partners (6%) koopt de kleding voor de partner zelf. Het overige deel van de partners (15%) heeft helemaal geen invloed op de kledingkeuze.

Rollen tijdens het shoppen volgens de (vrouwelijke) partner zelf

Aan de vrouwelijke partners is ook gevraagd welke rol ze zelf denken te hebben tijdens het shoppen met hun partner. Het grootste deel (36%) denkt dat ze een helpende, adviserende rol hebben tijdens het winkelen. Daarnaast zegt een opvallend groot deel (33%) dat ze helemaal geen invloed heeft. Het laatste deel van de vrouwen is opgedeeld in vrouwen die denken dat ze een beïnvloedende, sturende rol hebben tijdens het winkelen (15%) en vrouwen die zelf de kleding kopen voor hun man(15%).