Tips om te professionaliseren van website tot verzorgd eindproduct

18 April 2024, 09:58 uur
Landelijk
mainImage

Sinds het aan de man brengen van producten ook in een parallelle samenleving – oftewel online – plaatsvindt, is er een nieuwe tak van sport ontstaan. De webshop runnen en promoten is een vak apart geworden, of het nu een kleine onderneming of multinational betreft. Het digitale gebeuren vergt bijna net zo veel aandacht als de fysieke werkzaamheden. Hoe maak je een webshop professioneler, hoe maak je je product herkenbaar en hoe verpak je het op een verzorgde manier?
 
De eerste indruk van je verzorgd verpakte product
 
Om met die laatste te beginnen: zodra je bestellingen gaat verzenden, komt vanzelf de vraag hoe je deze het beste verpakt. Vanzelfsprekend moet het pakket ongeschonden bij de afnemer terechtkomen en denk je aan verpakkingsmaterialen die hieraan bijdragen. Noppenfolie kopen dus, en andere hulpmiddelen die welk product dan ook beschermen tijdens hun reis met de koeriersdienst. Daarover gesproken, als ondernemer vergelijk je op internet de verschillende koeriersbedrijven om de snelste en beste service voor je klanten te kiezen. De verzending is een essentieel onderdeel van je service en geeft een eerste indruk.
 
Promotiemateriaal bijvoegen: altijd doen
 
Na het inspiratie opdoen bij een erkend verpakkingsmateriaal groothandel voor een netjes ingepakt pakket, denk je na over de verdere aankleding. Zo’n doos of bubbeltjes envelop biedt nog genoeg ruimte voor wat reclame, of zelfs een extraatje. Allereerst gaat je visitekaartje of een brochure in het pakket, met daarop allerlei informatie inclusief sociale mediakanalen. Beknibbel niet op dat drukwerk, zorg voor full colour ansichtkaarten, folders en ander promotiemateriaal waarop je meer producten in het zonnetje zet. Dit springt direct in het oog zodra een pakket wordt geopend. Net als pakweg een klein relatiegeschenk waarop je bedrijfslogo prijkt: een tas, een pen of een sleutelhanger. De klant moet een soort cadeau gevoel krijgen bij het uitpakken. Dus pak jij ook groots uit. Je naam moet immers onthouden worden.
 
De webshop zelf: biedt luchtigheid en transparantie, ook op je sociale kanalen
 
Webshops en daaraan gekoppelde sociale media kanalen zijn dé plek om op een luchtige manier een kijkje in de keuken te gunnen aan je doelgroep. Nieuwe releases toon je met mooie foto’s, een filmpje van werkzaamheden doet het altijd goed en met een welgemikte grap op zijn tijd is niks mis. Zolang je het niet politiek of maatschappelijk maakt, natuurlijk. Hanteer de jij-vorm, schrijf zoals je praat – zonder spelfouten – en onderschat nooit de intelligentie van de lezer. Mijd die eeuwige ‘call to action’: er wordt al genoeg gepromoot met zinnen als ‘Kijk nu op…’, ‘Bestel…’ of ‘Ga naar…’. Mensen weten dat zelf wel. En als je product goed genoeg is, zijn deze zinnen niet nodig.
 
Navigatie in je webshop: tag je producten
 
Het taggen van pagina’s op je webshop biedt je doelgroep meer opties. Wie op zoek is naar verf, vindt het waarschijnlijk prettig om erop gewezen te worden dat je ook kwasten en schilderstape verkoopt. Wie voetbalschoenen verkoopt, toont daarnaast een link naar scheenbeschermers. Bij bepaalde kazen is een zoete jam van dezelfde producent een aantrekkelijke smaakmaker. Enzovoorts. De navigatie in je webshop moet werkbaar zijn, maar ook enige inspiratie bieden. Dat doe je door het taggen oftewel koppelen van verschillende producten. Degene die je website in elkaar gedraaid heeft, weet ongetwijfeld precies hoe je dit voor elkaar krijgt.